Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360
Nej, gjorde vad jag kunde med hjälp av Gnestakalles länk (tack) men problemet kvarstår. Eller rättare- Det verkar ha varit två problem. Ett som hade med bränslepumpen att göra (gick inte att starta alls innan den byttes) och nu startar den bra när den är kall, men går inte igång då den är varm. Väntar man en timme så startar den och går sedan helt ok. Vad kan det vara som bidrar till att bilen inte startar när den är varm??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara bränslerelä eller kanske ECU. Har du provat med startgas när den tjurar? Spruta in gasen så nära insuget som möjligt.

Mvh GK
av 360
Bara för att komplicera det lite. Det är inte alltid den inte startar när den är varm, utan ungefär var tredje, var fjärde gång. Startgas hjälper inte. Har bytt relät till ett nytt. Hjälpte inte.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då tror jag att du får jaga ärgade kontakter eller bristfälliga kablage. När du bytte bränslepumpsreläet, bytte du då till ett nytt eller ett begagnat?

Mvh GK
av 360
Har nu kollat kablar och kontakter och de verkar ok. Senast i dag när den inte startade prövade vi med startgas igen och den tände till, men fortsatte inte att gå. Vi kopplade då in ett nytt batteri (det gamla funkade helt ok och var inte tömt, men har varit urladdat några gånger vilket ju vad jag förstår påverkar kapaciteten) - och se bilen gick igång. Kom nämligen på att vi gjorde så tidigare en gång, då den inte startade.Vad kan det vara som gör att ett annat fulladdat batteri får igång bilen när den är varm, men inte det som sitter i när motorn är varm (då det bör vara någorlunda laddat)? Det batteriet lyckas ju få igång motorn när den är kall och stått i flera dagar! Jag blir inte klok på detta! Den här bilen har realistiskt sett uttömt mitt tålamod, men jag kan inte låta bli att fortsätta söka felet. Den utmanar mig!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du använder startgas, sprutar du då in den i luftfilterburken?

Gör så att du lossar en vakuumslang från spjällhuset och sprutar in startgasen där varpå du sätter tillbaka slangen och gör därefter startförsök.

Mvh GK
av 360
gnestakalle skrev:När du använder startgas, sprutar du då in den i luftfilterburken?

Gör så att du lossar en vakuumslang från spjällhuset och sprutar in startgasen där varpå du sätter tillbaka slangen och gör därefter startförsök.

Mvh GK
Japp, gjorde så. Hjälpte inte.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att du har fel på startmotorn så den drar för mycket ström vilket kan göra att det inte blir tillräckligt över för motorsystemet.

Mvh GK
av 360
gnestakalle skrev:Kan vara att du har fel på startmotorn så den drar för mycket ström vilket kan göra att det inte blir tillräckligt över för motorsystemet.

Mvh GK
Intressant teori - värd att gå vidare med

... vilket jag gjorde för en stund sedan, då bilen återigen tjurade (hade startat den kall - gick bra som vanligt) och kört bara några hundra meter för att stanna och tanka. Och efter det startade den inte. Provade då att rulla igång den, för att se om det kan vara startmotorn som ställer till det. Hjälpte inte! Väntade ytterligare några minuter - och se bilen gick igång direkt. Detta blir mer och mer frustrerande - och utmanande intressant!
Senast redigerad av 1 360, redigerad totalt 0 gånger.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?