Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Hasse63 skrev:Byggt om en 245 78 med B21a till B23e från en 740 84.
Tog bara motorn från 740 och resten från 240..
Undrar om den rullar nu :roll:

Bromsar bör också uppgraderas... glöm inte det.

Motorfästen skiljer också :wink:

Motorfästena är ju inga problem, bara att flytta över från den gamla motorn.
På en -84 GL har du redan ventilerade bromsar fram.
På en B23E sitter ju fördelaren rätt, även om den kommer från en 740.

Bara ville förtydliga lite ;)
av Beson
volvoyamha skrev:Tjena grabbar och Tjejer (:

Är det någon som är sugen på en FAQ om motor bytte i en volvo 245:a av års modell 1984.

Skall kasta ur b23an (fögge)

och i med en

B230E Ifrån en 1987 eller 1988 år modells volvo 740 GLE (:

Elen har jag precis klurat ut ;)

Så något intresse??

Mvh A.L
B230E fanns väl inte med katalysator, och då får du den inte genom besiktningen. Går väl att sätta dit katalysator men då blir det ju i princip en 230F och då är det ju enklare att ta en sådan ur en 240
av volvoyamha
Behövs väl ingen katt på en katt fri bil? :shock:
Speciellt när motorn kommer också ifrån en katt fri bil :shock:

Några frågor har jag,

Har många bensin pumpar behöver jag?

2? gissar jag...

En sitter någon stans under baksättet (utsidan!)?

En sitter i tanken, hur gör jag där?

Sedan filtret, det sitter väl ihop med pumpen under, eller skall jag sätta det där det sitter på en e240:i, torpedplåten?

Mvh
av Amarace

Rullar nästan :) Har inte bytt/satt dit bakdämparna än, men sen kommer den rulla som bruks. (satt bara dämpare på en sida)

Volvoyamaha, om man byter motor ska den regbesiktigas om man ska va noga, det går i princip inte längre på en bil av årsmodell 76-88 om man inte tar motorn med all avgasrening komplett från 89 o nyare.

Två pumpar ska du han en i tanken o en under bilen, filtret är väl smidigast om du gör som original.
av Beson
volvoyamha skrev:Behövs väl ingen katt på en katt fri bil? :shock:
Speciellt när motorn kommer också ifrån en katt fri bil :shock:
Som Amarace skrev är det, men om du har tur så märker dom inte eller bryr sig inte. Dock är det ju ganska uppenbart att det inte längre sitter en förgasare där...även om det fanns insprutare 1984 också. Annars finns det ju B230FB från tidiga 940 (91-92) som också har 130 kusar. Funderar på en sån i min 264-79.
av volvoyamha
Amarace skrev:

Rullar nästan :) Har inte bytt/satt dit bakdämparna än, men sen kommer den rulla som bruks. (satt bara dämpare på en sida)

Volvoyamaha, om man byter motor ska den regbesiktigas om man ska va noga, det går i princip inte längre på en bil av årsmodell 76-88 om man inte tar motorn med all avgasrening komplett från 89 o nyare.

Två pumpar ska du han en i tanken o en under bilen, filtret är väl smidigast om du gör som original.
???

Original sitter det på torpeden?

Pumpen i tanken, hur gör jag med den?

Skall pumparna gå hela tiden, alltså när tädningen står i läge ll?

(vi får hoppas att dom inte märker det, gör dom det så får jag ta det då..)
av Rådlös
Placeringen av bränslefiltret, framme i motorrummet eller under bilen är årsmodellbundet. Du kan nog välja det som passar dig bäst.
När det gäller pumparna är det väl enklast att ta hela armaturen (med förpump och mätararmatur*) från en annan bil och sedan sätta pump nr 2 i den trekantiga hållare som är avsedd för det. Där sitter också filtret i det fall det är monterat under bilen.

*Sådana armaturer är sällsynta på bilskrotarna. Dom har en tendens att ge upp med åren. Nya kostar ett par tusen kr.
Användarvisningsbild
av Hasse63
"Allt" finns i originalhärvan (i allafall på 84) (ny härva 85) tex. kontaktstycke för bränslepumpsrelä. Det enda som saknades var en kabel från förkopplingsmotståndet och till tändspolen, och kabel från kontaktsycket under baksätet fram till bränslepumpen.
av volvoyamha
Hasse63 skrev:"Allt" finns i originalhärvan (i allafall på 84) (ny härva 85) tex. kontaktstycke för bränslepumpsrelä.

Vart sitter det?????

Det enda som saknades var en kabel från förkopplingsmotståndet och till tändspolen,

Det är väl det förkopplingsmotståndet som sitter under torkarmotorn??
Men ja, blå kablarna till tändboxen och slutsteget skall jag koppla dom på den?
Eller fungerar det att koppla dom direkt på spolen?

och kabel från kontaktsycket under baksätet fram till bränslepumpen.
Okej, vart ligger den???

Mvh
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]