Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nu gjorde den det igen och nu har jag sett att gnista finns när den vägrar starta direkt efteråt. Och när jag vrider på tändningen utan motorn igång så hör jag inget. Och i bränslepumpsreläet så är det bara ett relä som slår till ( motor avstängd ). Ska den göra så?

Tacksam för Svar!
Är det det vänstra som sluter? Tycker detta låter likt "mitt" problem, men min visade inga symtom i drift utan ville inte starta när jag hade lånat ut den, läs el-bränslefelstråden. Har inte hunnit skaffa nån annan box att prova med än... :cry:
Bränslepumpsrelät är en förbrukningsvara på Volvo därför att lödningarna på det lilla kretskortet i relät blir spröda och spricker p.g.a. hög värme.
Köp ett nytt relä eller om du är lödkunnig, färska på lödningarna på kretskortet.
Sprickorna som blir i lödningarna syns sällan med blotta ögat, men tittar man i en lupp så ser man dom.

Om felet kvarstår trots nytt relä så kolla anslutningskablarna till reläsockeln så dom ej är lösa eller brända.

//tuxedo
Ok, har kanske inte nämnt att jag köpt ett begagnat från en 940/740 och lödat om det nyss. En kompis har en pump över från en 740 på hyllan som jag kan köpa av honom för en billig peng. Är det samma pumpar till 240-88 som till 740-91/90 ? Kan det vara filtret? Det händer nu efter ca 4 km vanligt körsätt.

Tacksam För svar!
Frågan om delar passar mellan olika modeller och årgångar löser man lätt. Här på sidan har du reklam för Skruvat, en reservdelsbutik. Gå in där och logga in ditt regnummer, sök upp den reservdel du är intresserad av, notera detalj/katalognumret. Gör sedan om samma sak med regnumret på donatorbilen och jämför detalj/katalognumren. Är numren lika, så passar delarna. Detta förutsätter ju naturligtvis att man söker på samma firma.
Även andra tillbehörsfirmor har sådan regnummersök, men dom har säkert inte samma katalognummer på prylarna.
Nu gjorde den det igen. Men denna gången startade den först inte och sedan när vi skulle starta efter flera försök så startade den men den dog direkt. Så har den aldrig gjort förrut. Den har alltid startat efter en liten stund.

Tacksam För Svar!
seglaren skrev:Nu gjorde den det igen. Men denna gången startade den först inte och sedan när vi skulle starta efter flera försök så startade den men den dog direkt. Så har den aldrig gjort förrut. Den har alltid startat efter en liten stund.

Tacksam För Svar!
har du kollat stiften, tändkablarna, fördelarlocket?

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.