Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebbe240
jah har bytt packningar i huvudbromscylindern så de borde jo inte var något fel på den
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om cylindern är i allmänt dåligt skick så hjälper det inte att byta packningar.

Mvh GK
av Lithen
Lånar denna gamla tråd. Tycker moderatorn att det ska göras en ny så varsågod....
Köpt mig en 240-89 för ett par veckor sedan. Bromsarna var kass ibak märkte jag vid provkörningen
och i veckan tog jag tag i det. Köpte nya skivor, belägg och handbromsbackar men fick åka och köpa nya ok också
för inre kolven satt fast på både höger o vänster sida. Monterade och när vi skulle lufta bromsarna och köra ut gammal bromsvätska o fylla på nytt så kommer det normalt på hö sida med på vä kommer det bara lite. Vid luftning på hö sida gick pedalen i bott men när vä luftades gick den inte trycka ända ner enligt far som agerade bromsare. Det verkar vara något ivägen för vätskan.....
Tacksam för tips på var problemet ligger
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Kolla upp fördelningsventilen som sitter under huvudbromscylindern inte ovanligt att den är defekt och med hjälp av bromsservon blir trycket högre vilket kan resultera i att kolven stänger kretsen till ena bakhjulet
av Lithen
Kollade på fördelningsventilen igår och hittade en lös kabel. Monterade den men har inte provat ännu. Vad gör den för nytta? Trodde det var helt mekaniskt system. Om det är något annat fel på den är det då bara att byta eller går den att laga på något sätt?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Den visar ex om ventilen är kass genom att lampan lyser vilket föregående ägare valde att koppla bort?
av Lithen
Satte dit den men det lyser ingen lampa som indikerar något fel.
Fick ett tips av en kollega som mekat mycket volvo att byta bromsslangen.
Börjar med att byta den då det känns lättare. Återkommer med hur det gick
av Lithen
Nu funkar det. Bytte slang men det hjälpte inte. Skruvade loss röret innan reduceringsventilen men det kom ingen bromsvätska där heller. Lossade röret från fördelningsventilen och blåste med tryckluft igenom och det var inget ivägen där heller. Skruvade loss en plugg på fördelningsventilen och tryckte på bromsen. Då gick det trycka i bott. Tryckte ett flertal gånger innan jag satte ihop det och sen funkade det. Körde igenom massa bromsvätska och var sen ute och provkörde och det verkar som det lirar nu.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]