Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av N0RBERG
JonasPalm skrev:Är det värt att lägga ner tid och pengar (för delar) på ett kamremsbyte på en 460 från -95?
Hur svårt är det att göra själv?
Självklart ska du byta kamremmen! Blir ju betydligt dyrare om kamremmen går av och bilen blir obrukbar.
Det är ju ingen stor kostnad att köpa delarna (jag beställde från nätet när jag bytte på 440). Själva bytet gick väldigt enkelt med hjälp av en verkstadshandbok. Stötte bara på ett problem, det var att bulten till remskivan satt som bara F-N. Efter att ha värmt upp bulten med gasol och skaffat en lång och stumm förlängare så gav den med sig tillslut.

Lycka till!
av rd350
Klart du ska byta remmen! Totalhaveri om den går av vilket inte är ovanligt. När du nu lyckades få ut rutan hel lär remmbytet vara en enkel sak för dig!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Tack för svaren! Det verkar tveklöst vara läge att byta kamremmen :-)
Tänkte köpa delar på Skruvat.se. Förutom kamrem, behövs även ny remsträckare och löprulle?
Har också hört att man ska passa på att byta generatorremmen också. På Skruvat.se står det att de även rekommenderar att man byter vattenpumpen. Ska det vara nödvändigt?
Har en Haynesbok, så det ska väl gå att lösa.
En kompis skrämde upp mig och sa att det är mycket noga att allt blir exakt rätt annars kan motorn paja ihop, men följer jag Haynes ska det väl gå vägen?
av N0RBERG
Ja, byt även remsträckaren och löprullen. När du ändå är igång så är det lika bra att byta vattenpumpen och generatorremmen också. Dessa kostar inte mycket, och är lindriga att byta i samband med kamremsbytet.
Självklart måste du se till att allt hamnar i rätt läge när du byter kamrem. Men det är bra beskrivet i verkstadshandböcker så det ska inte vara några problem. Jag hade aldrig bytt kamrem innan jag gjorde det i en volvo 440. Det gick bra och man sparade många slantar på att göra det själv.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Nu är nya rutan insatt! Tog sin lilla tid men det var betydligt lättare att skära ut rutan med hjälp av min bror ;-)
Bara att hoppas att det är tätt, men vi var väldigt noggranna.
I morgon bär det av till besiktningen, sista dagen innan ny besiktning krävs.
Bara hoppas på det bästa. I värsta fall blir det bakläxa på styrservooljeläckaget.
av V60D5AWDPolestar
Lycka till med besiktningen!
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Hej igen!
Fick bakläxa på handbromsen och servooljeläckaget. Det läcker från båda damaskerna. Köpte en begagnad styrväxel på en skrot för 800 kr. En annan skrot tog 600 kr om jag skruvade av den själv, så 200 kr extra kändes helt ok :-)
Lämnar också bort att skruva på styrväxeln, då det verkade rejält meckigt utan lyft.
Min bilreparatör verkar inte riktigt ha koll på handbromsjusterning. Jag har blivit underkänd flera år just på handbromsen. Är det så svårt att få det att funka eller har jag en inkompetent bilreparatör?
Nästa gång ska den nog gå igenom iaf.
Fortsättning följer …
av N0RBERG
okej, men då ska det nog inte vara några problem att komma igenom efter att du bytt styrväxeln och fått handbromsen att funka optimalt. Är det dålig bromsverkan på handbromsen, eller ligger den i hela tiden eller vad är det som är problemet? Har själv fått byta handbromsvajrar på min 440 -94 då handbromsen började kärva lite.
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Killen på besiktningen sa att handbromsen var ur funktion på vänster sida och mycket dålig på höger sida. Jag bytte båda sekundärvajrarna för två år sedan, ena bromsoket är bytt (Biltema). Bromsbackarna ligger nästan kloss an när handbromshandtaget är helt nedsläppt, så det går inte att spänna vajern ytterligare. Jag förstår inte vad det är som inte funkar och tycker att en bilmekaniker borde kunna fixa detta, utan att man behöver ombesiktiga flera gånger varje år för just otillräcklig handbromsverkan.
av V60D5AWDPolestar
Hej igen,

Ingick inte det i "besikningsreformen" för några år sedan att
ackrediterade verkstäder skulle kunna "släcka" 2:or efter
åtgärdande?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
AWD-bekymmer