Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Gör bara så att du sätter en mejsel mellan plus på startmotorn(aktiveringsbulten) och flatstiftet som du satt den typ gröna sladden eller vad nu var för färg du hade. Då skall det slå till,gör den det är det troligen ditt tändlås som spökar,sagts innan. Chassi på startmotorn är gods eller minus, vilket man nu vill kalla det. :)
Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Gör bara så att du sätter en mejsel mellan plus på startmotorn(aktiveringsbulten) och flatstiftet som du satt den typ gröna sladden eller vad nu var för färg du hade. Då skall det slå till,gör den det är det troligen ditt tändlås som spökar,sagts innan. Chassi på startmotorn är gods eller minus, vilket man nu vill kalla det. :)

Det ljud som klickar är när solonoiden åker ut. Men när du menar att den ska slå till? vad menar du då? Gå runt eller bara att solonoiden ska gå ut?
av Hemulen
Jag menar att startmotordrevet ska skjuta ut och greppa kransen på svänghjulet så att din motor går runt :) . Har en lös startmotor som jag testade för en vecka sedan,satte batteriets minus via startkabel till startmotorns fästöra,sedan pluskabeln(en startkabel) till aktiveringsbulten,sedan en mejsel mellan aktiveringsbulten(+) och flatstiftet(sitter 2 på den jag testade,valde det största flatstiftet) sedan sköt startmotordrevet ut och snurrade runt :D .
Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Jag menar att startmotordrevet ska skjuta ut och greppa kransen på svänghjulet så att din motor går runt :) . Har en lös startmotor som jag testade för en vecka sedan,satte batteriets minus via startkabel till startmotorns fästöra,sedan pluskabeln(en startkabel) till aktiveringsbulten,sedan en mejsel mellan aktiveringsbulten(+) och flatstiftet(sitter 2 på den jag testade,valde det största flatstiftet) sedan sköt startmotordrevet ut och snurrade runt :D .

Jo exakt de jag testade innan jag satte dit den nya startmotorn, och då fungerade den, sen helt plötsligt började de klicka igen. Förstår inte varför den bättre begagnade startmotorn ger upp direkt...

Den nya startmotorn fungerade som tidigare sagt ca 10 gånger sedan började den klicka

Men vad är den svarta grova kabeln som sitter på aktiverings bulten? ?:-/ ?:-/
av Hemulen
Hmmmm... Har du två sladdar så har jag för mig att den ena går till generatorn,den andra till batteriet. Gör så att du bänkkör startmotorn med kablar,kanske enklast så. :D
Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Hmmmm... Har du två sladdar så har jag för mig att den ena går till generatorn,den andra till batteriet. Gör så att du bänkkör startmotorn med kablar,kanske enklast så. :D
Bänkkör? Kör kablar direkt? utan tändningslås? en knapp på flatstiftet sen jordar jag med en extra kabel från batteriet till bulten :P Men varför går den en kabel från generatorn? Har inte så på 740in min, eller på andra 240'is
av rd350
Du har alltid den kabeln, det är generatorns b+ som den får i från batteriet. Du får nog kolla tipsen du fått innan för du har felet där nånstans! :wink: Om man förutsätter att startmotorn är ordentligt fastsatt med bra godsförbindnig, pluskabel och jordkabel är friska, när du sedan förbinder flatstiftet för manöverströmmen med pluspolen så ska starten slå in och dra ordentligt. Gör den ej det har antingen en kass startmotor, kass batteri eller en dålig kabel nånstans som du har missat. Går den som den ska med "tjuvkabeln" men ej med startlåset inkopplat har du felet i eldelen till låset eller kabeln ner.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
På pluspolen på startmotorn har jag den RÖDA kabeln direkt från batteri sedan är de en svart kabel (lika grov) som pluskabeln på samma pol? Har inte en aning om vad de kan vara? Sedan gul/blåa kabeln från tändningslåset som sitter med en kabelsko.
Jag tror du skall ta reda på var den där svarta kabeln kommer ifrån, svart kanju indikera att det är en minuskabel..

Mvh GK
av Hemulen
Den där svarta kabeln du menar,det är inte ett skyddshölje som är svart? innanför en röd kabel med lite mindre diameter? Annars är det mysko,måste kollas som sagts,hade du total kortslutning skulle det ju osa bra :shock: . På min 740 har jag två kablar,en tjock röd en lite smalare röd som går till generatorn.Med bänkkörning menar jag,montera loss startmotorn från bilen,svart startkabel till minus på batteriet sedan till fästöra på startmotorn,röd startkabel till aktiveringsbulten på solenoiden och batteriets pluspol,sedan en mejsel mellan aktiveringsbulten och flatstiftet,startmotordrevet ska då slungas ut om det fungerar.Inte omöjligt du fått tag i en dålig startmotor. :)
Användarvisningsbild
av JuppeN
Hemulen skrev:Den där svarta kabeln du menar,det är inte ett skyddshölje som är svart? innanför en röd kabel med lite mindre diameter? Annars är det mysko,måste kollas som sagts,hade du total kortslutning skulle det ju osa bra :shock: . På min 740 har jag två kablar,en tjock röd en lite smalare röd som går till generatorn.Med bänkkörning menar jag,montera loss startmotorn från bilen,svart startkabel till minus på batteriet sedan till fästöra på startmotorn,röd startkabel till aktiveringsbulten på solenoiden och batteriets pluspol,sedan en mejsel mellan aktiveringsbulten och flatstiftet,startmotordrevet ska då slungas ut om det fungerar.Inte omöjligt du fått tag i en dålig startmotor. :)
Var 2 röda kablar som du sa, var mörkt ute igår så såg inte de. Men testade att bänkköra den gamla startmotorn och de var inge fel på den så är något el fel. Så testar dra en kabel till flatstiftet från pluspol på batteriet och sätta en knapp :)

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]