Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hasse63 skrev:Har du inte renoverat huvudbromscylindern utan den har suttit där sen bilen var ny och du luftar med bromspedalen och trycker den i botten så lär gummitätningarna gå sönder då dom passerar sitt vanliga arbetsområde... utanför det är det oftast/jämt rostigt. då blir aldrig pedalen stum utan den sjunker
aha... Jo den första cylindern trampades i botten är jag säker på, den nya ( bättre begagnade ) borde inte ha trampats ner så långt men det kan ha hänt. Båda cylindrarna har 30.000 på nacken så...

Får kanske ta och testa en ny
Hur långt faller pedalen?

Mvh GK
Pedalen går ner normallångt för en avstängd motor plus lite till och lätt fjädrande. Lampan lyser när man nästan är nere på max.
Hasse63 skrev:Köp en bromslyftare på mekonomen då behöver du inte röra bromspedalen, helt klart värd varenda krona och du ´kan göra det ensam
Ja har ju smällt ihop en luftare nu eftersom det inte fungerade att pumpa själv ;)
förlåt om jag kommer med en dum fråga men va en de för lampa som lyser? är det bromskretsbortfall eller slitagevarnare eller bromsvätskenivå? (jag har bara haft volvo i 2 veckor och hoppas folk har överenseende med det.
Lampan för bromskretsarna som lyser ja ;)
Ny cylinder ditsatt och luftat 3 rundor nu enligt schemat. Lampan lyser lika mycket fortfarande men pedalen känns fastare i alla fall. Får väl se om det blir bättre imorgon om de fått goa till sig...

Och cylindern inhandlades ju på biltema... Ni tror väl inte att de va något fel jag upptäckte med delarna eller så?

... Behållaren läckte ju som ett såll :-(O) FIck dock dit en av de gamla istället...
Luftat ett par rundor idag igen, inte den minsta lilla förbättring. Det är precis som med gamla cylindern...

De finns ju nästan inget kvar att göra... Ska ja behövs byta själva givaren också? Och frågan står fortfarande kvar, måste jag lufta bakvägen för att det ska bli bra på detta bromssystem?

Annars är de ju bara att skicka bilen på skroten.
Har du kollat bromsslangarna, kanske långsökt men det börjar ju bli ont om ideer :) .

Mvh GK
Du har inte bara satt oken på fel sida så luftnipplarna har hamnat "neråt" istället för "uppåt" det är nippel 2 och 3 på luftschemat längre upp i tråden :P Ganska vanligt om man inte är uppmärksam.. Har själv haft samma problem :roll:

En bekant kör en 1.6d med standard performanc[…]

Gängtejp hjälper dig inte. Det är k[…]

Björn Ferry verkar klara sig utmärkt m[…]

Jag har mätt upp spänningen på den[…]