Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
#446127
Galvningen kom 86, men lacken är något bättre på de nyare. Helt riktigt som rådlös skrev att de är bättre ju nyare de är med undantaget att 87 och 88(a) med 230f är de absolut driftsäkraste. (kanske lite hårklyveri men 2.2 bränslesystemet är säkrast) Att 230 motorn skulle vara sämre än b23 stämmer inte, däremot för de som ska klämma 400hk ur en turbomaskin brukar ha åsikter om årsmodellerna på 230n, men så var väl inte fallet nu...
av Amarace
#446354
Och ta Wikipedia med en nypa salt, för den stämmer inte på allt (precis som mycket annat på Wikipedia).

Angående vridet så ändrades det i princip inget alls mellan dom olika effekterna på en GLT, (skillnaden är mindre än 10Nm, varav dom senaste hade lägst, dom äldsta högst).

Min åsikt är att ska man ha en GLT mer som entusiastbil, då ska man ta nån av dom tidigare årsmodellerna (81-83), dels är dom finare, ofta metallic, ofta ribbad plysch som inredning, ofta med taklucka, driftsäker o.s.v Och värdet på en sån bara ökar.

Ska man gå mellan 85-93 och som andrabil/bruksbil, ja då ska man slå till på en 93, då har du ju den modernaste 240 som finns helt enkelt, eller iaf 88B-93.

B230 85-88 är sämre än B23, dom har ofta kolvbultsknack, medans 88B och senare inte har det, LH2.2 är inte driftsäkrare än LH2.4, bara en sån sak som diagnossystem underlättar ju väldigt mycket. Men det är väl en smaksak också, själv tycker jag K-jetronic är bäst.

Men viktigast av allt är ju ändå att man ska hitta en bil man trivs med vad gäller färg, inredning, skick o.s.v. Sen får man kanske göra avkall på årsmodell m.m.
av Ulffredriksson
#446408
Hej igen! Hade ju en GLE -83 tidigare och inte knackade den! Inte ett skit! Har nu hört 2 bud om galvade karossen, dels -86 och dels -88. Verkar ju vara flytande. Nå ska leta på nätet kanske man hittar.
av rd350
#446481
Kolvbultsknack har aldrig varit någon sjuka på 230 däremot kolvar med lite för stora toleranser som gav lite ljud, samma sak med ramlager som kunde väsnas lite detta var dock när bilarna var nya och de som haft besvär av detta fick det åtgärdat på kampanj av Volvo. Att 2.2 var bäst menade jag var av f-motorerna och de har mindre problem med styrenheter och liknande än vad 2.4 har haft därmed inte sagt att de skulle vara dåliga.
av Amarace
#446546
Nja, kolvbultsknack är ju väldigt känt att B230 har, brukar uppstå efter 20000mil nån gång, tror inte jag haft nån som inte haft det mer eller mindre, aldrig någon B21/B23, och det är just på 85-88 som detta fenomen uppstår. Dom flesta som hållit på med VOlvo länge vet om det.
Har just nu 3st bilar med B230, alla har det mer eller mindre (varierande antal mil på dom).
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#446612
rd350 skrev:Aldrig hört talas om det, säger inte att du har fel men ändå.
Amarace kör hårt med sina bilar ^^

Nä men skämt åsido, just dom årsmodellerna är det väl en allmänt klenare motor? Tunnaste veven etc.
av rd350
#446774
Jo så är det men ganska ointressant för "vanliga" bilförare. 88 o framåt har den kraftigare vevstakar, 94 fick turbon oljesprut på kolvarna och lite annat sådant men för standard 116-136 hk lär man inte märka någon skillnad. Vill man ha det bästa av det bästa är det ju 940 -98 som gäller då var allting på topp, bättre blev det aldrig! :D

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]