- tor 16 sep 2010, 22:18
#446354
Och ta Wikipedia med en nypa salt, för den stämmer inte på allt (precis som mycket annat på Wikipedia).
Angående vridet så ändrades det i princip inget alls mellan dom olika effekterna på en GLT, (skillnaden är mindre än 10Nm, varav dom senaste hade lägst, dom äldsta högst).
Min åsikt är att ska man ha en GLT mer som entusiastbil, då ska man ta nån av dom tidigare årsmodellerna (81-83), dels är dom finare, ofta metallic, ofta ribbad plysch som inredning, ofta med taklucka, driftsäker o.s.v Och värdet på en sån bara ökar.
Ska man gå mellan 85-93 och som andrabil/bruksbil, ja då ska man slå till på en 93, då har du ju den modernaste 240 som finns helt enkelt, eller iaf 88B-93.
B230 85-88 är sämre än B23, dom har ofta kolvbultsknack, medans 88B och senare inte har det, LH2.2 är inte driftsäkrare än LH2.4, bara en sån sak som diagnossystem underlättar ju väldigt mycket. Men det är väl en smaksak också, själv tycker jag K-jetronic är bäst.
Men viktigast av allt är ju ändå att man ska hitta en bil man trivs med vad gäller färg, inredning, skick o.s.v. Sen får man kanske göra avkall på årsmodell m.m.
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88