- ons 22 sep 2010, 14:14
#448243
Njae den förmodade kylkanalen var väl inte igensatt utan det är ju så vad jag kan se att det inte finns någon kylkanal på detta ställe i topplocket.
Vad gäller rengöringen så är det inte avfettning som behövs utan ytan ska vara slät och fri från gamla packningsrester.
På motorblocket kan du skrapa försiktigt med ett slipat stämjärn 25-35 mm. brett.
På topplocket måste man vara försiktigare eftersom det är aluminium.
använd t.ex. en fönsterskrapa för rakblad och dra skrapan där det finns föroreningar.
Märket efter kylarkanalen på bilden måste skrapas rent så att inga upphöjningar finns.
Var också noga med rengöringen mellan cylindrarna.
Innan du återmonterar toppen bör du kontrollera med en rak stållinjal att toppen inte är skev.
Kontr. kors och tvärs, samt diagonalt. Detta är mycket viktigt för att det ska kunna bli tätt.
Om du inte har en stållinjal av samma längd som toppen och inte vill investera i en sådan kan du ju åka till en bilverkstad och be dom hjälpa dej.
Sedan är det viktigt med rätt moment och vinkeldragning samt att bultarna dras i rätt ordning.
Och naturligtvis bör du ha en ny topplockspackning.
Nu känner jag mej som jag lekt magister, men jag vill ju att du ska få ett bra resultat när du gör om topplocksarbetet. 8)
//tuxedo.