Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
#437702
Ang emblem så hade -79 tillägg D5 eller D6 med dieselmotor, typ "245 GL D6", hittar inget emblem enligt bilden "264D".
Dock visar VIDA att just -80 års modell så fanns D24 motorn i 260
av Henke3
#437710
Vad har du för övriga emblem på bilen, i grillen resp på framskärmarna?
av Amarace
#437745
Henke3 skrev:Ang emblem så hade -79 tillägg D5 eller D6 med dieselmotor, typ "245 GL D6", hittar inget emblem enligt bilden "264D".
Dock visar VIDA att just -80 års modell så fanns D24 motorn i 260
Och det har du kollat upp för alla MArknader som fanns 79-80? Sverige jämfört med Export kan ju innebära stora skillnader. Där du nu tittar, hittar du 262GL, 264DLE däri?

Emblemen på Skärmarna bör ju vara "Volvo" iomed att det är årsmodell 80, men med tanke på märket bak kanske det är äldre där också.
av Stubb
#437749
Tack för att du gav mig lite klarhet över gl och så.

Nu är det så att det står att den var i trafik för första gången; 1980-01-03. Alltså den 3e Januari, 1980.


Grillen:
Bild

264ans lyktor(1979):
Bild

Skärmkant, listen ovan är hälften svart och silver. Volvo är typiska märket. Skärmkanten har även en silverlist intill hjulhuset:
Bild

Ratten, Guldmärke i mitten, läderimitation eller riktigt läder? Osäker då det har börjat vittra sönder, skall nog fixa nytt läder runt om sedan:
Bild

Den har inte 264 embleme på skärmkanterna eller den lilla blinkersknoppen eller om det är en reflex som synes:
Bild
av Stubb
#437921
dalle76 skrev:jävligt snygg bil måste jag säga! :D är den lika fräsch som det ser ut på bilden?
Det där är tyvärr inte min bil, det där är en 78-79 264 GL. Med B27 motorn. Min ser mer ut som den nyare 264. Ska lägga upp en bild på den någon gång.
av Henke3
#438010
hittade väldigt lite info om just din bil.

Den är från början byggd för Kanada marknaden.

Inga artikelnummer finns, däremot serienummer för nedanstående:

Engine complete Diesel, serial no 13060
Gearbox manual, serial no 110517
Rear Axle, serial no 121553
Steering Gear, serial no 3214606
av Stubb
#438015
Hmm...

Tack ändå, du hade inget om hur många som gjordes för den exporten eller något sådant då?

Vart hittade du informationen?
Användarvisningsbild
av nolimits
#439765
Volvo hade vid dessa år smärre problem med att producera en vettigt fungerande dieselmotor när man 1979 införde en dieselmotor som köptes från Volkswagen, en liknande konstruktion som användes i diesel Volkswagen och Audi på den tiden.Dessa motorer var alla vätskekylda dieselmotorer med fodrade järn block och huvuden i aluminium.Ett Bosch mekaniskt insprutningssystem användes som krävde konstant ström så att bränsletillförseln kunde brytas när tändningsnyckeln har tagits bort.En 2,4 liters inline-6 (D24) och en 2,0 liters inline-5 (D20) fanns tillgängliga, som producerade respektive 82 hk (61 kW) och 69 hk (51 kW).Däremot salufördes aldrig en turboladdad diesel av denna motor i 200-260 serien av Volvo.Just 260D med sin diesel motor blev aldrig någon succe och kunderna svek omgående när bensinalternativen fortfarande var alltför lockande även om de 6-cylindriga PRV bensinalternativen B27 samt B28E och B28F med sin slutligt uppdaterade B280 motor som även användes i Volvo 760 liksom sina tidigare generationer av dessa delvis Fransk producerade PRV motorer som byggdes tillsammans med Volvos eget utvecklingsteam visade sig lida svårt av (för tidigt) nedlitna kamaxlar.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]