Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

en motfråga då. vilken del av landet bor du? kanske ingen hitt att köpa grejor från malmö till luleå. annars i västsverige så finns det en som bara håller på med 240 och 740 i tjuvkil. kommer inte exakt ihåg nu vad dom heter tyvärr .
Rådlös skrev:Jo då, dyrt är det, men lägg i beräkningen att man kanske ändå måste ersätta en gammal och utsliten fördelare, om det nu är så? Då kan man ju räkna så här: Vad kostar en originalfördelare? XXXX kr. Lägg till ett "eftermarknadssystem" med brytarlös tändning. YYYY kr. Jag har inga siffror, men gissar på att man hamnar i närheten av 123 Ignition ändå.
Sedan finns ju möjligheten att ta ett inte fullt så begagnat elektroniskt system från en nyare 240 med insprutning, på skroten. Vad heter dom, EZK? Men även där behövs en anpassad "rätt" fördelare och lite kunnighet i att koppla elkablar.
ez116k till b230 F, men tändsystemet vill sitta ihop med sprutet tack vara "spikskydden" och lite sånt.

Men en 240-740 nyare än 84 med förgasare ska ha brytarlös tändning ;) Kommer inte ihåg om det sitter hallgivare på alla dessa, eller om det blir svänghjulsgivare efter 88... Kan va en fördel att ta en med hallgivare då för du har inga gängor i ditt block för svänghjulsgivaren :mrgreen:

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]