Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Min förmodan var ju att du hade CI insprut i din bil. har du kollat om min förmodan stämmer, bra att veta för att kunna hjälpa dig vidare.

Mvh GK
av Henke3
Det sitter en vacuumslang från insuget till styrtrycksventilen vilken höjer styrtrycket (= magrare blandning) vid höga vacuum typ tomgång, sen vid höga gaspådrag sjunker vacuumet och då sänks styrtrycket (= fetare blandning) vilken ger ungefär samma funktion som en accelerationspump på en förgasare.
Kolla så att den slangen är hel och kopplad rätt, skall ha fullt vacuum på tomgång, annars får motorn för mycket soppa.
Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
Har just fått spridarna mätta - det visar sig att åtminstone en är i dåligt skick. Kanske är det som spökar?

Nå'n som har koll på vad det sitter för typ av spridare i 264 -78? Samma som i en insprutnings-240? I så fall är det ju inte så svårt att få tag i.

Har en extramotor stående, men givetvis hade den inte spridarna kvar... :roll:
av Henke3
Daniel264GLE skrev:Har just fått spridarna mätta - det visar sig att åtminstone en är i dåligt skick. Kanske är det som spökar?

Nå'n som har koll på vad det sitter för typ av spridare i 264 -78? Samma som i en insprutnings-240? I så fall är det ju inte så svårt att få tag i.

Har en extramotor stående, men givetvis hade den inte spridarna kvar... :roll:
det är inte samma spridare som 4-cyl motor. det är invändig gänga på V6 och utvändig på 4-cyl.
av Rådlös
Jag är inte den mest informerade, men PRV- motorn som den heter, fanns (eller finns fortfarande?) i Peguot, Renault och Volvo = PRV. Det var en samproduktion. Den fanns även i 760. Men tänk på att det är ett stort tidsspann över årsmodeller, så förvänta dig inte att det skall vara "självklart och logiskt" att alla Volvo V6-spridare passar.
Och om man tittar på listan så omfattar den säkert ett par tusen (?) katalognummer. Och en bilfabrikant har mycket att välja på för att uppnå en speciell egenskap i sin motor. Även byten under modellserien förekom. Men om du tar ur en befintlig spridare ur motorn*, så står ju katalognumret på den, (Part Number). Det hittar du sedan i listan. Det finns ju även sökfuntioner i datorn.
*Det här tror jag är viktigt om du skall köpa över t.ex. över Blocket eller Tradera. Om någon säljare bara säger att spridarna har suttit i en 264 årsmodell -78, så är det ingen garanti att det är just den sorten du behöver. Det kan ju ha bytts flera gånger om under årens lopp. Både på fabriken/verkstaden och av senare ägare. Så köp bara om katalognumret är lika.
Om man läser på bilforum där det pratas om spridarbyte, så sägs det ibland t.ex. "Jag bytte till Bosch gröna". Dom som säger så är knappast medvetna om hur det kan förhålla sig. Titta bara på listan hur omfattande den är. Katalognumret gäller alltid.
av Henke3
det är väl knappt någon som diskuterar sprodare längre till CI-systemet, alltså mekaniska spridare, alla bilar har ju elektriska spridare sen -88 ungefär.
B280 som motorn hette på senare år i 760 har elektriska spridare, de du skall leta efter är till B27E eller B28E
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]