- tor 05 aug 2010, 20:16
Jag är inte den mest informerade, men PRV- motorn som den heter, fanns (eller finns fortfarande?) i Peguot, Renault och Volvo = PRV. Det var en samproduktion. Den fanns även i 760. Men tänk på att det är ett stort tidsspann över årsmodeller, så förvänta dig inte att det skall vara "självklart och logiskt" att alla Volvo V6-spridare passar.
Och om man tittar på listan så omfattar den säkert ett par tusen (?) katalognummer. Och en bilfabrikant har mycket att välja på för att uppnå en speciell egenskap i sin motor. Även byten under modellserien förekom. Men om du tar ur en befintlig spridare ur motorn*, så står ju katalognumret på den, (Part Number). Det hittar du sedan i listan. Det finns ju även sökfuntioner i datorn.
*Det här tror jag är viktigt om du skall köpa över t.ex. över Blocket eller Tradera. Om någon säljare bara säger att spridarna har suttit i en 264 årsmodell -78, så är det ingen garanti att det är just den sorten du behöver. Det kan ju ha bytts flera gånger om under årens lopp. Både på fabriken/verkstaden och av senare ägare. Så köp bara om katalognumret är lika.
Om man läser på bilforum där det pratas om spridarbyte, så sägs det ibland t.ex. "Jag bytte till Bosch gröna". Dom som säger så är knappast medvetna om hur det kan förhålla sig. Titta bara på listan hur omfattande den är. Katalognumret gäller alltid.