Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
tobias1990 skrev:du kan ju bara ha bytt toppen det vet ju inte dem om dem ska se att hela motorn är bytt så måste dem börja kolla väldigt noga men det gör dem inte
Nä precis, de finns ju ett b230 märke på blocket bakom oljefilter och grenrör men de ser man inte hur som helst ;)

Säg att du körde sönder ett par ventiler och böt toppen somsagt så ska det nog inte bli några bekymmer
av Steffo B
bensinskalle skrev:
tobias1990 skrev:du kan ju bara ha bytt toppen det vet ju inte dem om dem ska se att hela motorn är bytt så måste dem börja kolla väldigt noga men det gör dem inte
Nä precis, de finns ju ett b230 märke på blocket bakom oljefilter och grenrör men de ser man inte hur som helst ;)

Säg att du körde sönder ett par ventiler och böt toppen somsagt så ska det nog inte bli några bekymmer
Utmärkt idé!! Tack ska ni ha!
Användarvisningsbild
av Hasse63
B23_230 har "frostpluggar under insuget det har inte b21 så...

Tror inte de märker något. plocka bort avgasreningen, låt kopan vara svart för massor av b21 kåpor är ommålade svarta för att likna b230.

"Kör själv" en 245/78 med b23 k-jet utan ombesikning, men det är en annan historia.
av Amarace
Förutom ventilkåpan är ju en av dom främst avslöjande sakerna vevhusventilationen, sitter ju på blocket 81 o nyare, på ventilkåpan 80 o äldre.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Offtopic

Då jag besiktade min 78 "första gången" såg den ut som en 81 och nyare, jag hade inte då någon avgasrening alls på B23A motorn. Då besikningsmannen såg att EGR-ventilen saknades sade han "Var är EGR-ventilen!" jag sa "nej det behövs inngen" och innan jag han säga någon mer så blev besikningsmannen röd i ansiktet :-(O) Med vacuumprovaren i handen slog han ut armarna och med höjd röst sade han "JO! det måste det vara from 81" Då svarade jag att detta är en 78. Han tog då två steg tillbaka ?:-/ tittade på bilen... och gick bort och slog på datorn. Efter de sade han med ett flin :mrgreen: ja du behöver ingen EGR. bilen gick igenom med B23 och med ett streck på papperet :D

Ett år senare så hade jag byggt om till B23E med ALLT vad det innebär, Jag hade då avgasrening och bilen gick igenom utan problem och frågor och det är nu 10-12 år sen och den går forfarande igenom och de tror fortfarande att det är en 81 och nyare.

SÅ:

Ser allt bra ut och allt är som det ska så kan man lura ögat eller få de att se mellan fingrarna. Är det några eller flera fel på bilen så kan de slå ner på motorn oxå, om de nu vet om det.

Det krävs/ krävdes? avgasreningpapper, intyg från Volvo mm mm som gick på 3500;- då jag höl på.

En kompis försökte få igenom en 79 240 med turbo, det hade gått om inte besikningsmannen hade sett TURBO-emblemet på bagageluckan.

Vad lär vi oss av detta då ?:-/
Jo att det är bäst att vara ärlig... ... ... eller :-DD
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är knappast troligt att besiktningsmannen upptäcker skillnaden beträffande motorn. Men växellådan lär han se. Så det är väl bara att regbesiktiga lådbytet.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
camaro69 skrev:Det är knappast troligt att besiktningsmannen upptäcker skillnaden beträffande motorn. Men växellådan lär han se. Så det är väl bara att regbesiktiga lådbytet.
Jag skulle tro att det ökar risken för att de kollar noggrannare på motorn i och för sig, men de är väl enda vägen...
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag rullade in med en bigblock motor i min Camaro, fast det skulle sitta smallblock i den. Det såg jättebra ut sa besiktningsmannen och godkände bilen.
Det är dock en brutal skillnad i storlek på en strokad 396 bigblock och smallblock 350 cui. Bara cylindervolymen skillde nästan 1,3 liter.

Rädda killar får inte kyssa vackra flickor. :wink:
start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]