Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av boostofta
antingen kabeln ner till startmotorn som glappar = mycket vanligt
eller så har du ett kass tändningslås.
av Volvo_460
vart sitter startmotorn nånstans :roll:
Användarvisningsbild
av boostofta
hrmm......

mellan motorn och torpedväggen. väldigt trångt, det är den klena kabeln som kan glappa
av Volvo_460
Tog en tomgångs motor från skroten, fast samma problem är kvar, vart väl lite jämnare men tycker gången är för låg, ska väl inte bara ligga på 500 varv?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej :-) om tomgången blev gämn fast låg när du bytte tomgångsmotor så kan du justera tomgången något med den skruv som sitter på spjällhuset, du ser den om du tittar uppifrån strax framför spjället, prova att vrida den lite så brukar man kunna justera en aning, vet iof. inte om det ser lika ut på alla modeller, åker själv 480t -94 och där går det bra, hade liknande problem själv vid byta av tomgångsmotor.

Vetten
Användarvisningsbild
av vetten
Glömde en sak, gör rent oljeavskiljarburken till vevhusventilationen den sitter strax under tomgångsmotorn, det blir ofta väldigt kletigt där så att venilationen inte funkar tillfredsställande vilket i sin tur både kan inverka på tomgången och att det kan uppstå ett övertryck i motorn som inte är bra. Lycka till :-)

Vetten
av Cicaro
När jag köpte min 460 var batteriet rätt urladdat eftersom bilen stått en hel del och bara gått korta sträckor sista 2 åren på förra ägaren. Fick samma skit med varvande tomgång som låg och pendlade mellan 800 och 1200 varv. Problemet försvann efter att ha kört 10 mil utan stereo och helljus så batteriet fick ladda upp lite. När samma sak hände för några dagar sedan tog jag och kollade batteriet och konstaterade att det fanns för lite vatten i det, fyllde på och laddade batteriet fullt, vips så slutade motorn varva upp på tomgång. Vet inte riktigt exakt hur det är styrt men min 460 verkar varva upp tomgången per automatik om batteriet har för låg spänning. Nuförtiden har jag inte slutsteget och stereon på max när helljus+extraljus är igång för det verkar dra rätt mycket ström :)
Eller är jag helt ute och cyklar och det bara har varit tillfälligheter när det slutat varva efter batteriladdning?
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]