Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Tanka E85 istället för K-sprit, K-sprit är bara att slänga pengarna i sjön då det brukar va ett literpris på runt 50kr, medans E85 kostar under 10kr och har samma (bättre) effekt.
Tanka runt 15% E85 så märker du knappt något på gången på motorn att du tanka det.
av Arne
För att undvika en massa kondens i tanken så försök att hålla bränsletanken så välfylld som möjligt under vinterhalvåret.

Har du bytt glykol nyligen och den ändå fryser så har du spätt för mycket. Har du blandat 50 % vatten i koncentrerad glykol så ska det inte frysa. Kolla så du inte köpt färdigblandad glykol som du spätt ut med 50 % vatten, då får du frysproblem.
av svenning
Okej tack för tipsen. Jag hade i 2L koncentrerad glykol innan när det frös, men jag hällde i lite till och nu verkar det inte frysa längre, så hade nog förmodligen lite lite plus att den hade stått stilla i några dagar.

Satte även på ett bränslefilter innan förgasaren idag, det lär ju samla upp endel av ev. skit som kommer iaf.

Förresten så plockade jag isär förgasaren igår, och tänkte blåsa rent med tryckluft, hittade jävla massa skit i munstycket, hålet blev dubbelt så stort efter rengöringen, så kan nog varit där det satt fast dret!

Tack för hjälpen iaf.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja var de mycke skit i förgasaren så har du säkert hittat skurken ;)

Om du bara hade i 2l glykol tror ja de kan ha varit en aning för lite..

Ja har blandat 50/50 i mina bilar för att dom inte ska frysa. Tror de går i ca 5-6l i b21-b23 och 2l blir då 40% om de är 5 liter och då räcker frysskyddet bara ner till ca -25 tror ja. 50/50 ska räcka till -30 minus lite till beroende på vilken glykol
av Rådlös
Hela kylsystemet rymmer 9,5 liter*, och hälften av det blir då 4,75 liter. Alltså 4,75 liter glykol och 4,75 liter vatten.

*Enligt en handbok för Volvo 240 årsmodell 1978.
Enligt samma handbok är bilen levererad med frysskydd ner till -35° C. Detta torde ju då vara möjligt att uppnå igen med max inblandning av 50/50% glykol/vatten.
Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]

Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]