Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DannePe
#347259
vetten skrev:Ja just så och om jag fattat rätt av vad jag läst på olika sidor så är det väl ett diselblock som dom utgick ifrån ?:-/
Jupp Renaultspisen i 400an är i grund o botten en diesel.
Volvo hade problem med värmeutvecklingen i 480n speciellt i turboversionerna, för som bekant genererar en diesel väldigt lite spillvärme.

480Turbon var egentligen byggd för högre effekt och laddtryck, 0,75bar och ~150hkr men dem fick nöja sig med 0,5bar och 120hkr pga värmeutvecklingen.
Volvo fick till kylningen på turbon men hållbarheten på växellådorna var för dålig för att bilarna skulle produceras med den effekten som var tänkt från början.

Med M59an som kom 91 med "bättre" hållbarhet på växellådan(bäst var den från 93) provade Volvo 480n med 16v topp, men bristande försäljning och kända värmeproblem så blev det tyvärr inget av det.
av solex
#347940
var och köpte en M60-373M. 1200 kr på skroten 13500mil.är det några packboxar eller annat. som man behöver tänka på vid byte när det ändå är isär.
av DannePe
#350190
Där höger tripod går in i slutväxeln sitter det en packbox som man kan byta om man vill. Den brukar läcka olja där, likaså kan man byta tätningarna till växelförarmekanismen.
Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]

Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]