- sön 29 nov 2009, 03:43
#347259
Volvo hade problem med värmeutvecklingen i 480n speciellt i turboversionerna, för som bekant genererar en diesel väldigt lite spillvärme.
480Turbon var egentligen byggd för högre effekt och laddtryck, 0,75bar och ~150hkr men dem fick nöja sig med 0,5bar och 120hkr pga värmeutvecklingen.
Volvo fick till kylningen på turbon men hållbarheten på växellådorna var för dålig för att bilarna skulle produceras med den effekten som var tänkt från början.
Med M59an som kom 91 med "bättre" hållbarhet på växellådan(bäst var den från 93) provade Volvo 480n med 16v topp, men bristande försäljning och kända värmeproblem så blev det tyvärr inget av det.
vetten skrev:Ja just så och om jag fattat rätt av vad jag läst på olika sidor så är det väl ett diselblock som dom utgick ifrån ?:-/Jupp Renaultspisen i 400an är i grund o botten en diesel.
Volvo hade problem med värmeutvecklingen i 480n speciellt i turboversionerna, för som bekant genererar en diesel väldigt lite spillvärme.
480Turbon var egentligen byggd för högre effekt och laddtryck, 0,75bar och ~150hkr men dem fick nöja sig med 0,5bar och 120hkr pga värmeutvecklingen.
Volvo fick till kylningen på turbon men hållbarheten på växellådorna var för dålig för att bilarna skulle produceras med den effekten som var tänkt från början.
Med M59an som kom 91 med "bättre" hållbarhet på växellådan(bäst var den från 93) provade Volvo 480n med 16v topp, men bristande försäljning och kända värmeproblem så blev det tyvärr inget av det.