Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Det blir ganska korta pulser till spridarna, inte säkert att voltmetern hinner med. En provlampa är faktiskt bättre här. Den ska blinka ganska svagt.
Men du ska ha 12V mätt mot jord på det ena stiftet när tändningen är på. Styrenheten jordar spridarna sen när du kör på starten.
av hastbomk
jag har provat att starta bilen med soppapumpen igång med kablar från batteriet. inget liv endå. (volvo245gl)

alla säkringar är kollade okså. Jag får ingen spänning till spridarna. det som är felet. men vad som orsakar detta vet jag ej. styrboxen bytt iaf utan resultat
Användarvisningsbild
av Sparkz
Även flatstiftsäkringen på vänster innerskärm?
av hastbomk
Alla säkringar är hela. jag ska dock kolla upp vilken säkring det är och mäta om det verkligen går spänning över den. återkommer då jag kikat på detta.
av hastbomk
det går spänning på säkringen vid tändspolen. Så nu står det helt stilla vad det kan vara. Gav en tusing för den så känns som att den åker på skroten nu.

säkring 4a ska vara till för soppapumpen å där ligger det ej ström. kopplar jag + på den så startar pumpen. men pumpen har jag kört från batteriet så det är inget nytt.

säkring 6 är okså till sopppa pump. men eftersom det blir en riktigt fin stråle när jag kör pumpen under bilen så kan det inte vara att endast trycket är för dåligt.

det som kallas hallgivare,kan det vara fel på den när den går direkt på startgas??
fast jag har för mig att jag läst att 2,2 systemet ej har sådan utan det kom på 2,4 sprutet. Fast jag kan vara ute å cykla nu. Var bara nått jag hade för mig.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta en titt på pumprelät igen, ta av kåpan och koppla in det så du ser vad som händer. Det är ett dubbelt relä, den ena kontakten ska dra när du sätter på tändningen och den andra när du kör på starten.
Användarvisningsbild
av volvo245gl
Bild

Postet feil bilde. dette er til 87 modell.

Tomgangsventilen(idling valve) og lamda sonde er jo koblet til spridarene. Har du kollat dom?
Målt ledningene for brudd?
av hastbomk
jag ska ta en titt på pumprelät igen. Lamdasonden vet jag ej,men har för mig att bilar ska gå fast den har pajjat, dock lite sämre. men som ett säkerhetsläge.

Om jag kopplar tjuvström till soppapumpen så den går hela tiden okså kopplar jag spänning på spridarna. Ska dem öppna å spruta soppa då?

bara ett försök tänkte jag så jag vet att spridarna kan öppna överhuvudtaget..
Användarvisningsbild
av volvo245gl
Har du 12v inn på den røda kabelen på pumprelät?

Og om det er 12v på den røda/svarta från tändningen under start?

Kobla ut lamda så går den i nödmodus, er den koblad kan en kortslutning hindra start.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]