Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av marasp
ryker svart brukar tyda på för mycket bränsle (eller för lite luft kanske) :???:
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Jo det är konstaterat. Lutar åt att meka på insug & förgasare från en B230A.
Men missarna vid belastning, kan det bero på förgasaren det med?
Användarvisningsbild
av MrTurbo
front_one skrev:säljer du bilen som den är?
Nej, vad skall jag då åka i... :roll:
Användarvisningsbild
av Tilltugg
MrTurbo skrev:
Den har en B230K motor som startar och går när den vill. Ibland startar den ibland inte, ofta dör den går inte att starta och startar efter en stund etc. Tydligen går det otroligt fett och surar ner sig. Har hört att just dessa "K" har en förgasare som kan krångla.

Nu kommer jag in väldigt sent i denna tråd, men jag vill bara dela med mig av mina upplevelser kring just denna "K"-modell.

Som jag förstår det så fanns de bara på en enda årsmodell, 1987, och av den jag hade att döma så förstår jag varför. För det första så fick jag ett otäckt "kolvknack" som de på Volvo sa att jag nog fick leva med eftersom det var en K. (pga förbränningsrum i kolvarna, kanske?)

Mitt riktiga hatobjekt i K-motorn var dock den där förbaskade saken som de behagade kalla förgasare..Wiki: "B230K - En special version av B230A med förbränningsrummen i kolvarna och inte i toppen samt en annan förgasare (Solex-Cisac). Fanns i 740 av årsmodell 1987 och 244 av årsmodell 1987. Den hade även automatisk choke."

Min drog iallafall minst 2 liter milen och dog så fort jag svängde åt höger. Jag försökte felsöka bland alla dessa vacuumslangar och bråte som de kastat ner under huven på denna hemska, hemska modell men den blev aldrig bättre. Sålde den för en spottstyver bara för att bli av med den. Nu kör jag en "äkta" B230A och även om insprutare är att föredra så blir jag alltid på gott humör när jag ser en stilren Pierburg under huven.. istället för den där bikupe-alien-bläckfisk-liknande avarten i K.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Got med lite input i ämnet.
Höger går ännu och jag tycker mig faktiskt höra det där "knacket" i min motor med ibland.
verkar som det e rekorderlig skit alltså. Jag skall så fort ekonomin tillåter "A-konvertera"
insugssidan i vart fall. Resten av motorn får rulla så länge den går.
Bensin drar den så i helvete, ryker MYCKET svart efter den hela tiden....
Användarvisningsbild
av Sparkz
En A-förgasare är ju en enkel och billig operation jämfört med att byta till sprut även om det senare är att föredra. Alternativet är att försöka få tag i packningssatsen till K-förgasaren och renovera den. När den funkar går den klart bättre än en A. Men satsen har utgått på Volvo så det kanske inte är helt lätt.
Men prova att dra åt alla skruvar uppe på förgasaren, de brukar släppa och då kryper packningarna iväg.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
har ett komplett K-insug med förgasare samt alla slangar, luftburk, all el på blocket inklusive generator och styrboxen för tändning ligger hemma och väntar på ny ägare. Bilen gick faktiskt väldigt bra när ja plockade av grejerna samt drog väldigt lite bensin. [email protected] om du är intresserad ;)

Lite allmän info om vad ja vet:

K motorn har somsagt 631 toppen, HELT plan och förbränningsrum i kolvarna istället. Kompet ligger på ca 14kg ( högt ). Vid fel med kamremmen blir de skit av ventilerna. K:n har de "klena" blocket med tandpetarstakar samt den klenare veven.

Förgasaren är en så kallad vacuumförgasare, allt är vacuumstyrt, och vacuumslangarna gillar att spricka i gummianslutningarna ;K

En bra grej är dock att K:n har digital tändning samt knacksensor ( väldigt bra om man bygger turbo ) K-motorn drar även väldigt lite bensin när den fungerar.

I övrigt: K:ns insug passar med en mindre modifikation för att hänga på en weberförgasare istället ;) Annars är de bara att du rycker bort hela insuget så är ett vanligt A-insug bolt on ;)
Användarvisningsbild
av Tilltugg
MrTurbo skrev:Fy vilken otrevlig bil! :evil:

Den Spottar, hostar skjuter och ryker SVART!
Skulle kanske gått till skroten. :oops:

Ingen tomgång heller, så fort man skall iväg i en korsning rycker hela bilen. (dör, går, dör, går)
Skall jag lägga 600:- på insug & förgasare från en 230A eller är det någe annat?
Bild

Det tycker jag absolut.. ser du, vilken underbart enkel och vacker estetik. =) (Kollade membranet, annars skulle hela knasaren vara lika skitig som resten... motortvätt.. går det äta?)
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Tilltugg skrev:
MrTurbo skrev:Fy vilken otrevlig bil! :evil:

Den Spottar, hostar skjuter och ryker SVART!
Skulle kanske gått till skroten. :oops:

Ingen tomgång heller, så fort man skall iväg i en korsning rycker hela bilen. (dör, går, dör, går)
Skall jag lägga 600:- på insug & förgasare från en 230A eller är det någe annat?
Bild

Det tycker jag absolut.. ser du, vilken underbart enkel och vacker estetik. =) (Kollade membranet, annars skulle hela knasaren vara lika skitig som resten... motortvätt.. går det äta?)
Oj vad vackert!
Jag testade en fuling idag. Tankade 15liter bensin och 10liter E85 i tanken. Den går ju rätt fett och kör man med sprit skall man ju feta på lite... 8)

Någon som testat tidigare?

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]