Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#249255
Självklart ska man nolla motorn innan man demonterar topp eller kanske bara remmen, men det verkar ju som trådskaparen missat detta. Och har dom otur så kan alltså ventiler osv tagit skada pga deras förfarande i och med k-motorns uppbyggnad.
av front_one
#253265
Ni pratar om att nollställa men har aldrig innan gjort detta när jag bytt och det har gått alldeles perfekt... enbart vid detta byte på k-motorn har det krånglat och då därför att det inte var nollställt. mvh
Användarvisningsbild
av Hilmer
#253318
Endast en novis förbiser vikten av att nollställa motorn innan demontering och får således även stå för konsekvenserna.
Oavsett tidigare resultat kommer det att stå de nonchalanta dyrt en dag.
Gör om, gör rätt! som de sa i det militära.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#253320
Jag brukar vrida veven 90º från ÖD så alla kolvar står i mitten när jag lyfter på toppen. Sen nolla kammen, och vrida tillbaka veven. På en 230 har man ju ofta den bakre delen av remkåpan sittande kvar på motorn, så kamdrevet är inte på när man lyfter på toppen.

Tack för input. Största anledningen till[…]

Hög tomgång

Kolla om det finns felkoder. Kan vara en vakuuml&[…]

Volvo car UX

F.ö är det spännande att se att p&a[…]

Hej skriver kort fattat först och detaljerat […]