Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannebrogen
Det var bland det mest genanta jag råkad göra. En riktig fadäs! Det rör sig alltså om en 242!! :oops:
Finns det någon möjlighet att moderator flyttar tråden till 200-forumet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Egentligen är det ju en veteran...
Men 200-serien har sin avdelning så jag flyttar.
Användarvisningsbild
av Örnen
Jag vill minnas det var nått problem med lackerna de första året/åren av 240 produktionen. Hade nått med övergången till den vattenbaserade (miljövänliga) lackeringen och/eller dåligt avfettade innan lack. Har för mig att på vissa ex kunde se "fingeravtryck" av händer från plåthanteringen i form av lacksläpp och rost speciellt på trösklarna och nedre delen av kaross.. Volvo åkte på mycket goodwill-reparationer pga detta.
Är denna bil fri från detta dvs rostfri och Norrlandskörd så kan nog "underbettet" vara värd litegrann. Lite kult med orange färg dessutom!
Ska en bil ställas undan länge kan man spruta in lite motorolja i cylindern genom tändstiftshålen, dra runt ett varv,plocka ur batteriet så det inte fryser sönder o läcker syra, palla upp karossen så hjulen lättar lite från marken. Sen bör man starta motorn och låta den bli varm o köra en repa, bromsa och testa att allt funkar nån gång /år.
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
om jag hade ägt den så hade jag sommar kört den och haft den som putsobjekt.
Jag ägde en gång i tiden (när jag var ung och dum) en 244 GL -75 med läderklädsel B21E motor, taklucka och m46 låda.
saknar den bilen varje dag som går, ångrar än i dag att jag sålde den.
Men det måste väl vara en ganska tidig 242, reggad november 1974? Om den är i gott originalskick börjar det bli drag efter sådana också...

Den kommer knappast att gå ner i pris om du vårdar den. Bäst vårdar du den genom köra lite med den... Efter så många års stillastående är det säkert ett och annat som torkat ihop, så räkna med att nåt kommer att då sönder om du börjar använda den. Den kommer ju inte precis att bli mindre värd för att du fixar till dom grejorna...

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]