Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
#143929
anp skrev:Öppnar brytarspetsarna som de ska?
Å andra sidan borde inte bilen gå bra ibland, om de står fel.

Felinställd kamrem, tät ljuddämpare, brytarspetsar/kondensator ( kan haverera på kort tid vid otur ) dålig bränslepump, tätt luft/bränslefilter... Listan kan tyvärr göras lång.
Det knepiga är ju att den gick bra först. Bytte ju kamrem och ställde tändning. Då gick den ju bra och ryckte inget. Sen en dag va den störd.
Användarvisningsbild
av igelkottar
#143985
Kolla om det finns vatten i bränslet
av Nordda
#144134
När man byter kamrem. Är det något särskilt man ska tänka på då ang. mellanaxeln? Ska man nolla både mellanaxeln och fördelaren?
av Rådlös
#144153
På remmen finns det markeringar. Dom skall stämma överens med markeringarna på remhjulen. Då blir allt automatiskt rätt.
För att underlätta för sig kan det ju därför vara bra att låta bli att snurra på hjulen och vevaxeln sedan man har tagit av den gamla remmen. Då finns markeringarna i närheten av den plats dom skall vara på. Och du behöver endast göra små rörelser när du sätter på den nya remmen.
Alltså, ställ motorn i nolläge när du börjar demonteringen. Det innebär att du ser markeringen på kamaxelhjulet högst upp. Sedan går allt "av sig själv".
av Nordda
#144207
Rådlös skrev:På remmen finns det markeringar. Dom skall stämma överens med markeringarna på remhjulen. Då blir allt automatiskt rätt.
För att underlätta för sig kan det ju därför vara bra att låta bli att snurra på hjulen och vevaxeln sedan man har tagit av den gamla remmen. Då finns markeringarna i närheten av den plats dom skall vara på. Och du behöver endast göra små rörelser när du sätter på den nya remmen.
Alltså, ställ motorn i nolläge när du börjar demonteringen. Det innebär att du ser markeringen på kamaxelhjulet högst upp. Sedan går allt "av sig själv".
Jo, jag vet. Men var orolig för att man skulle lyfta upp fördelaren och nolla rotorn jämns med fördelar-markeringen och markeringen på mellanaxeln. Men det är ju som att ställa tändning, och det går det ju göra efter.
#144311
Nordda skrev:Ja, nu är det så att jag nyss ställt in tändningen på 240n och efter det gick den fint och mjukt, före det så hoppade den fram utav bara f*n.

Sen i lördags så körde jag ganska mycket på kvällen. Sen igår då jag skulle träna så hosta den lite och vibrerade mycket så jag ställde tändningen igen och den hade sänkts från 10 till 5 grader. Men den rycker fortfarande. Hela bilen vibrerar dessutom. Man kan ju tro att kardan sitter löst!

Jag våldkörde inte eller nåt på lördagen, enda som jag gjorde var att jag låg på ca 150 km/h på motorvägen på väg hem 4 på morgon. Dan efter var den störd.

Brytare, rotor, kondensator och fördelarlock byttes i juni. Öpnnade på det och trodde det var nå fukt som spökade men det var torrt.

Någon som har nån teori?
har du kollat så du inte har problem med avgasreningen så du inte får avgaser i motorn?
av Nordda
#144781
Har kollat så att kamremmen sitter rätt och membranet i förgasaren. Det är ok. Ställde tändningen samtidigt och den hade flyttat sig till 0 grader. Vet iaf att förgasaren läker olja som ett såll. Vad är det man skall byta för att det ska upphöra?
av anp
#144788
Är låsskruven till fördelaren åtdragen ordentligt, är brytarspetsarna korrekt justerade?
Olja är bara att välja en tjockare motorolja istället för den blaskigare atf-oljan.
av Nordda
#144796
Låsskruven drar jag åt som f*n. Vad för avstånd ska brytspetsarna ha då?
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]