Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anp
Jag tror nog ändå att remmarna bär skuld till ditt visslande.
Hur länge sedan är det remmarna byttes, och hur är batteriets kondition?
Användarvisningsbild
av GT-mannen
grammse skrev:
fribbe_740 skrev:ni har helt enkelt en vissel-volvo, de är klassiskt :D kan bero på olika saker men ofta är det vinden som tjuter i mindre aerodynamiska detaljer på gamla volvos... t.ex. rosthål, trasiga lister mm.. :D
nu måste jag haka på lite :) och undrar varför hund 40 (140)visslar orginal utan defekter.
Både 73:orna och 74:orna hade plastgrillen som gjorde att man kunde höra på långt håll när det kom en 140. Grillen har ibland nämnts som Volvos stora misstag eftersom fartvinden orsakade ett irriterande visslande ljud när man körde.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Nexus
GT-mannen skrev:
grammse skrev:
fribbe_740 skrev:ni har helt enkelt en vissel-volvo, de är klassiskt :D kan bero på olika saker men ofta är det vinden som tjuter i mindre aerodynamiska detaljer på gamla volvos... t.ex. rosthål, trasiga lister mm.. :D
nu måste jag haka på lite :) och undrar varför hund 40 (140)visslar orginal utan defekter.
Både 73:orna och 74:orna hade plastgrillen som gjorde att man kunde höra på långt håll när det kom en 140. Grillen har ibland nämnts som Volvos stora misstag eftersom fartvinden orsakade ett irriterande visslande ljud när man körde.

/Håkan
Tusen tackar (W) nu har en sak mindre att fundera på :wink: :D
(ursäkta *Tias M* att jag låna tråden lite :oops: )
av Tias M
Remmar tror jag som sagt inte på eftersom det aldrig låter när man står still. Batteriet är nästan nytt.

Växellådan är en vanlig 5 växlad (ej elektronisk ö-växel).

Fick ett tips om att kolla oljan i vxl-lådan + slutväxeln. För låg nivå där kunde tydligen orsaka oljudet, får väl kolla. Men jag tror nog ändå mest på det sk. stödlagret. Ljudet upphör inte om jag lägger i friläge, om det var växellådan så borde det väl tystna då? Frikoppla hjälper inte heller, det tjuter ändå.
av Tias M
Hade bilen inne på verkstad igår, och det konstaterades att stödlagret var helt slut, så jag hoppas att det blir tyst när det byts nästa vecka...
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]