Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Nordda skrev:
Hilmer skrev: *Vrid nu fördelaren till markeringen och dra åt fördelaren.
Vilken markering?
Det finns en liten markering precis på kanten där locket vilar, i riktning termostathus.
av Nordda
Bytt kamrem nu och skulle ställa tändningen. Var ganska knepigt för ju lägre grader det blev på inställningen ju lägre varvade bilen. Ska man ha tomgångsvarv på bilen då man kollar med lampa eller? Så fort jag varvar upp den så stiger den från 10 till 15 grader.

Den ryckte inget eller hostade nu på dom 2 kilometer jag körde den hem från garaget där jag höll till iaf.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Du har alla uppgifter på dekalen på vänster fjädertorn.
Där står antal grader tändningen skall stå på och vid vilket varvtal, det blir alltså till att justera både tändning och tomgång samtidigt för att uppnå bästa resultat.
Användarvisningsbild
av Lilja
Ja brukar bara starta motorn och vrida fördelaren tills den går bra :P Men det är kanske lite hemmameck :lol:
av Nordda
Hilmer skrev:Du har alla uppgifter på dekalen på vänster fjädertorn.
Där står antal grader tändningen skall stå på och vid vilket varvtal, det blir alltså till att justera både tändning och tomgång samtidigt för att uppnå bästa resultat.
Kollade efter varvtal igår när jag höll på men stog bara vikten på bilen. Graderna visste jag sen förut vad det skulle vara. Får se hur den går nästa gång jag skall köra den. Bara den inte rycker, hostar och dricker under 1.1 l/mil så är jag nöjd.
Senast redigerad av 1 Nordda, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nordda skrev:
Kollade efter varvtal igår när jag höll på men stog bara vikten på bilen. Graderna visste jag sen förut vad det skulle vara. Får se hur den går nästa gång jag skall köra den. Bara den inte rycker, hostar och dricker över 1.1 l/mil så är jag nöjd.
Har du hittat vikterna tittar du på fel ställe...
av Nordda
Hilmer skrev:
Nordda skrev:
Kollade efter varvtal igår när jag höll på men stog bara vikten på bilen. Graderna visste jag sen förut vad det skulle vara. Får se hur den går nästa gång jag skall köra den. Bara den inte rycker, hostar och dricker under 1.1 l/mil så är jag nöjd.
Har du hittat vikterna tittar du på fel ställe...
hoho...såg att jag kollat på fel sida. Letade bara efter en 10a på någon bricka/dekal :) . 10 grader vid 7-800 rpm ska det va :) aja...får se hur bilen går nu imorrn. Går den bra så rör jag inget :)
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]