Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Sätt i 100wattare och bränn på bara. :D
av Volvo_240_GL
Nu har allt löst sig. Såg en bild hur fästena såg ut. Bockade av 5 mm plattjärn. Dom såg ut precis som Volvos original. Men jag tackar er alla för alla förlag jag har fått.
Har nu bara en ny fråga :D
Jag har en Vovlo originalströmbrytare.. Hur ska jag koppla den så att lampan i strömbrytaren lysen när jag har på extraljusen?
Användarvisningsbild
av Caffis
Lampan kopplar du in på utgående och jordar Då lyser den när kretsen är sluten.
av Amarace
Du drar styrströmmen för relät via helljussignalen istället för via jord som man brukar göra annars.

Alltså, helljussignal in till knappen, ut från knappen till relät. PÅ knappen så jordar du glödlampan och det fungerar. Om du har en lampsockel som är tvåpolig så måste du dra dels jord och dels förgrena från anslutningen ut från knappen till lampans anslutning också.

(knapparna till 240 finns i två utföranden, ena sänder signal till lampan internt och då är det bara en jordanslutning på lampanslutningen, den andra varianten har ingen siglan internt i knappen och då måste man ansluta bägge anslutningarna för lampan)
Användarvisningsbild
av Caffis
Vill du ha det lite Snaidigare som vi Caffisar har det för att det inte ska vara så iriterande med en massa lampor som lyser i onödan då drar du en kabel från relät, stiftet som går till extra ljusen och till lampan Då lyser den endast när du slår på hellyset.
Användarvisningsbild
av Nexus
snajdigare är ju exakt samma som Amarance beskrev :roll: :roll:
av Volvo_240_GL
Jag tackar för alla svar jag har fått och det har hjälp mig, så nu sitter xtraljusen på plats och knappen är kopplad och fungerar som den ska.
av Addict
Tomas88 skrev:Borra rätt igenom kofångaren. Billigt och enkelt.
Sjuuukt stabilt blir det dessutom. Har så på min skrotbil. Dessutom gör det att tjuvarna får jobba mera för att sno extraljusen. Muttern är "något" jobbig att komma åt.
av Volvo_240_GL
Addict skrev:
Tomas88 skrev:Borra rätt igenom kofångaren. Billigt och enkelt.
Sjuuukt stabilt blir det dessutom. Har så på min skrotbil. Dessutom gör det att tjuvarna får jobba mera för att sno extraljusen. Muttern är "något" jobbig att komma åt.
Klart att det blir jobbigt för dom, men det är ju bara att ha med sig 13 mm nycker så tar man ju extraljusen med sig ädå. För det finns ju en uppsjö av fästen till extraljusen på skroten
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag kom att tänka på en liten nackdel med monteringssättet att borra i kofångarem, det är att det blir lite krångligare att justera i sidled, men när allt väl är injusterat och klart sitter de ju stabilt som "Addict" skrev.
Okej det blir kanske lite fult om du tar bort lysena senare, men varför skulle man göra det?

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]