Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Om du har fått kamremshaveri så har du nog tyvärr ventilsallad också (S) det brukar sluta så eftersom ventilerna går djupare vid fullt öppet och om kamremmen går av så stannar ju dom i det läget ja och eftersom kolvarna fortfarande går fram o. tillbaka så kommer dom med all sannolikhet att krocka med nån ventil och "smack" en krökt ventil. Du kan ju se om kamaxeln går runt genom att öppna oljelocket och köra på startmotorn och du kan ta ett kompprov ändå eftersom kolvarna som sagt rör sej ändå, men som sagt så åker du nog på en topplocksrenovering :x

vetten
av Cicaro
vad ska kompprovet få för värden?
av Cicaro
finns ingen risk för att det blir värre om jag kör igång startmotorn och försöker ta kompprov?
Användarvisningsbild
av #27
Bör ligga runt 10-13bar..
av ZeoN
Cicaro skrev:finns ingen risk för att det blir värre om jag kör igång startmotorn och försöker ta kompprov?
nja värre kan det alltid bli om det nu är så att ventilerna tagit skada så kanske en eller två är skadade men du riskerar fler vid test...
av buz.zuppe
ZeoN skrev:
Cicaro skrev:finns ingen risk för att det blir värre om jag kör igång startmotorn och försöker ta kompprov?
nja värre kan det alltid bli om det nu är så att ventilerna tagit skada så kanske en eller två är skadade men du riskerar fler vid test...

har du otur så slår den/de krökta ventilen/ventilerna i kolvarna o du kan få fina märken i kolv toppen.
av Cicaro
uppmätt komp:
första cylindern: 7,5 bar
andra, tredje och fjärde: Inget utslag alls.

nya ventiler låter dyrare än en ny bil.. skroten alltså?
av ZeoN
Cicaro skrev:uppmätt komp:
första cylindern: 7,5 bar
andra, tredje och fjärde: Inget utslag alls.

nya ventiler låter dyrare än en ny bil.. skroten alltså?
Hmm skroten.. nja inte mitt råd att göra men iofs kan du ta en komplett topp och hoppas att det funkar.....
av Cicaro
okej, nej jag tänkte snarare att det var dags att skrota bilen... för det finns väl ingen som vill köpa en 460 med kamremsras, eller ska man göra ett försök att lägga ut på annons?
av ZeoN
Cicaro skrev:okej, nej jag tänkte snarare att det var dags att skrota bilen... för det finns väl ingen som vill köpa en 460 med kamremsras, eller ska man göra ett försök att lägga ut på annons?
Är bilen bra i övrigt så sälj eller reparera är mitt råd....

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]