Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Om oljan är svart, luktar bensin, käns tunn och bilen dessutom körts "rally" med kan det vara vevlager.
I så fall brukar det vara tyst (tystare) när motorn är kall. I alla fall med riktig olja i. Och beroende på hur pass dåligt vevlagret är.
Min 745-a har lagerrassel vid kallstart (mer än 50000 mil) men det tystnar när oljelampa släcks. Så var det kanske på din motor också förut
av AllanBallan
Ingen skillnad på kallt eller varm. Men borde man inte sätt något litet metallspån i oljan om det var vevlager det är iaf det jag tycker. Sen så vet jag inte riktigt om det låter som vevlager, du kan ju lyssna på YouTube länken i första inlägget
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du inte bytt oljan än???
Byt olja på en varm motor. Häll oljan genom en fin, mycket fin sil så kanske du kan se något, men det är inte säkert. Kör inte mer med bilen innan du bytt oljan. Om det ett lagerljud bör det tystna om du har olja i motorn istället för bensin. Häll i en tjockare olja typ en sådan här. Detta är en singel grade olja som är tjockare kall än en typ 10W-40

https://www.autodoc.se/chempioil/15769453
av Rödsorken
Men har ni lyssnat på Allans kortklipp? Det fanns en länk i första inlägget. Det låter för tusan som om vevarna slår i tråget! Något är väldigt löst på den motorn och bilen kan inte köras innan rep.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rödsorken skrev: ons 26 mar 2025, 17:59 Men har ni lyssnat på Allans kortklipp? Det fanns en länk i första inlägget. Det låter för tusan som om vevarna slår i tråget! Något är väldigt löst på den motorn och bilen kan inte köras innan rep.
Då är det bara att rycka tänkablen vid tändspolen och lägga handen på oljetråget. Det känns garanterat redan vid startmotorvarv i så fall. Vevlagerras hörs inte förrän motorn startat. Man kan även rycka en tändkabel i taget när motorn går, ingen gnista lnget lagerbank
Användarvisningsbild
av Chris72
Hmmm, undrar om det inte är generalras på lager så tillvida att en eller flera lagerhalvor har gett sig iväg, då blir det ett jättespel mellan vevaxel o vevstake.
Har sett (och hört) det på en del motorer av olika fabrikat-
Vill rätt mycket till innan vevslängarna skulle kunna nå tråget
//Chris
Användarvisningsbild
av lennarte
Rödsorken skrev: lör 29 mar 2025, 23:23 Det är omöjligt! Sitter du och påstår att en rödblockare skulle gå sönder?
Med så utspädd motorolja så det luktar bensin om den är det fullt möjligt om det är ovanligt. Dock,turbomotorer med höjt tryck och dålig service är mångfald mer utsatta.
Som jag skrivit förut, min B234F motorn har lite dåliga vevlager ("rasslar" lite innan oljetrycket kommer) men med bra olja och tätare byten (500 - 600 mil = en gång om året) så rullar den många mil än.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]