Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Sökte överallt efter rekommendationer för olja till växellåda och sett säkert ett 100 tal olika förslag med allt från matolja och bananskal till hög kvalitets hypoidolja.

Duger Castrol Manual EP 80 olja till M47 växellåda ?

Den hamnar väl nånstans mellan bananskal och hypoidolja :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvos rekommendation numera är SAE 30 motorolja. Sedan om det är syntet, mineral eller Semisyntetisk spelar ingen större roll. Inte heller om det är 5W, 10W, 15W eller 20W gör någom större skillnad.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rödsorken
Viskositet 5 eller 10 är som rapsolja i köket. Jag tycker det låter så extremt, även om både Amarace, Lennart och Volvo säger det. Varför finns det speciell olja till växellådor? Den brukar vara tjock, typiskt 80W-90. Den jobbar inte som en motorolja som pumpas utan måste klibba fast utav bara den och klara tryck mellan kuggtänder. Däremot arbetar den svalt - i förhållande till en motorolja. En betraktelse från hojvärlden: De rävar som kört Bumse (BMW R-motorer, luftkyld boxer med torr koppling och kardan) under lång tid och är rädda om sin maskin rekommenderar Omega-olja. Både till låda, kardan och vinkelväxel. Skitdyr, röd, trögflytande och enastående kletig, dvs god vidhäftningsförmåga. Så vad gör man med all denna motstridiga information?
Är oljorna blandbara? Då skulle man till en M47 som enligt boken ska ha 1,55 l hälla 1 l SAE80-90-olja och 1 l motorolja SAE30. Lite för mycket, alla sorter och lugnt i själen? Varför inte låna från racingvärlden? Vad använder de?
(F ö har jag fått bekräftat att min bil fick hypoidolja i bakaxeln. Det är viktigt just där. Bananskal och sågspån kan ta bort lite missljud. Som när polaren tappade en glasspinne i lådan på en KS50 och lådan växlade bättre än någonsin. Snart 50 år sedan.)
av rd350
Viskositetsklasserna är helt olika för motoroljor och transmissionsoljor. 10/40 motorolja är likvärdig med 80/90 transolja. (Ungefär)
av Ulf965
Den största skillnaden mellan motorolja och växellådsolja är att motorolja blandar sig med vatten, du får den otrevliga vita olja/vattenemulsionen, den smörjer men inte lika bra som ren olja.. Växellådsolja skiktar sig, oftast spelar det ingen roll om det är vatten i botten på växellådan.
av Rödsorken
Bra svar! Typer, viskositetsklasser och emulsioner. Transoljor tål vatten - det är väl argumentet att ha sådan i en låda. Särskilt om fordonet blir stående långa tider. (Volvo rekommenderar motorolja i växellådan numera, men en modern V60 körs mycket och året runt. Det är skillnad det.)
av VolvoNisse
Rödsorken skrev:Aha! Men varför skulle du INTE täcka hålet? Elegant vore väl ett tjockt gummi som får sitta med för givaren avsedd skruv. Risken är minimal men tänk en jädra mutter som letar sig in där och fastnar mellan kuggkrans och startmotordrev... :-o
Tillverkade ett plåtlock som täcker öppningen och skruvade fast den med de två översta växellådsbultarna.
Var inte lätt att få dit bultarna, högra bulten gick att komma åt med 19 mm hylsa, en led och tre förlängare.
För att komma åt vänstra bulten måste nog växellådans bakre del sänkas ner för att komma åt med verktyg.

Lägger in en bild på täckplåten, inget mästerverk men den fungerar.

Nedre bilden: plåten monterad.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av VolvoNisse
Har kollat upp med några bilverkstäder biltillbehörsbutiker vilken olja som ska användas i M47 växellåda.
Fick samma svar från alla: ATF olja.

Enligt sökning så ska det vara samma som i Volvo med automatlåda, Mobil ATF 320 är den som användes vid spolning/oljebyte i min tidigare Volvo 940 med automatlåda.

Då får det bli någon slags ATF olja.

Vilken av de på bilden är den mest lämpliga att använda ?

MOBIL ATF 320
DONAX TA
OK/Q8 ATF Typ F/G
Shell SPIRAX S2 ATF AX
King ATF Dexron II (ej på bilden)
Användarvisningsbild
av lennarte
Från början (när M45 kom) var det ATF Typ F/G som Volvo fyllde i. Detta gällde alla typerna (M45, M46 och M47). Men detta ändrades till SAE 30 motorolja för M47 för det var hållbarhets problem på just dessa. För M45 och M46 gäller fortfarande ATF Typ F/G vad jag vet. Däremot rekommenderade Volvo senare ATF Typ F/G för bilar i Norrland p.g.a denna oljas bättre smörjning vintertid vid låga (mycket låga) tempersturer.
Däremot (tror jag) du kan använda ATF-U, som är en modernare variant an ATF F/G
Volvo färg

Står på typningsskylten.

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?