- mån 15 jul 2024, 08:47
#1584030
Skissen ovan är till en F motor från -78. Då fanns inte F motorn i Sverige. Det gick inte ens att importera bilar efter 1977 till Sverige. Här "pratar" vi om en svensk F motor. E motorn (fanns till -88 års modell) har en annan typ av insprutning (K-jetronic). F motorn kom i Sverige som -87 års modell och behöver inte vara lik den som kom i USA redan 1977 som -78 års modell. Jag har för mig att det fanns en del som kallas (av Volvo "ånglås" på E motorn men det är en typ av backventil. Kanske den sitter på svenska modeller också.
740 91 - 92 har bara en pump, och den sitter i tanken. Övriga har 2. Dessa med en pump har inte Bosch insprutning utan Bendix Rex/Regina tändsystem/insprutning. 940 från -96 har Bosch insprutning med en pump, i tanken.
Detta gäller svensksåld modeller, importerade bilar kan vara annorlunda.
Största skillnaden mellan detta på 240 och 740 är att alla 240 inte har Bosch tändsystem, en hel del av 240 har Bendix Rex tändsystem. Som inte gått till historien som det mest hållbar tändsystemet. Tändspolen brukar krångla på dessa.
Skrev svaret först i bilen på väg hem från Söderköping så det blev lite felaktigheter. Detta är nu rättat.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V