Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är inte säker på att det sitter backventil på dessa bilar. Det sitter ingen (fungerade??) backventil i min 745-a. Där är fullt tryck (3,6 kg kör på etanol) innan motorn "gått" 1 varv och 0 kg direkt när jag stängt av motorn. Har en mätare för att ha koll bränsletrycket då jag får ändra trycket vår och höst
Rödsorken skrev:Nu har jag gjort jobbet åt dig :-) och sökt runt lite: Det är nästan garanterat en felaktig backventil du har. Grejen efter filtret ska bytas alltså. (Kan det möjligen sitta en grunka på slangen uppe i motorrummet också möjligen?) Hör du pumparna morra när du slår på tändningen får du vänta några sekunder extra innan du aktiverar startmotorn. Trycket behöver byggas upp. Men byt ventilen - 85 spänn på Folkraceshop t ex.

Tycker mig höra pumparna när jag vrid upp nyckeln, men inte säker. Får be frugan vrida upp nyckeln så jag kan lägga mig o lyssna.
Hör definitivt pumparna när jag tvångskör dom via relät.

Om du kollar denna länk, https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/vol ... index.html
Är det då backventilen som har NR 2 på sprängskissen?
Ja, nr 2 är förvisso backventilen och 240 har pump och filter i detta zick-zack därunder. Medan 700/900 nöjde sig med en pump i tanken, vad jag förstått. (Men de har ett filter på samma ställe, konstigt nog.) Jag sitter och killgissar hejvilt nu, men backventilen borde vara ganska viktig för snabb start. Å andra sidan betyder en kass ventil inget annat än att det tar längre tid att pumpa fram. Om den å tredje sidan ligger och stryper flödet vore det illa.
Lyssna i tankpåfyllningen när frugan slår på tändningen. Och förstås undertill att allt snurrar som det ska!
PS. Jag lurar själv på att i min Hisingetraktor ha en stark pump i tanken med grövre kablar till och bränsleledning till motorrummet med filter och ev backventil. Ju enklare desto bättre.
Skissen ovan är till en F motor från -78. Då fanns inte F motorn i Sverige. Det gick inte ens att importera bilar efter 1977 till Sverige. Här "pratar" vi om en svensk F motor. E motorn (fanns till -88 års modell) har en annan typ av insprutning (K-jetronic). F motorn kom i Sverige som -87 års modell och behöver inte vara lik den som kom i USA redan 1977 som -78 års modell. Jag har för mig att det fanns en del som kallas (av Volvo "ånglås" på E motorn men det är en typ av backventil. Kanske den sitter på svenska modeller också.
740 91 - 92 har bara en pump, och den sitter i tanken. Övriga har 2. Dessa med en pump har inte Bosch insprutning utan Bendix Rex/Regina tändsystem/insprutning. 940 från -96 har Bosch insprutning med en pump, i tanken.
Detta gäller svensksåld modeller, importerade bilar kan vara annorlunda.
Största skillnaden mellan detta på 240 och 740 är att alla 240 inte har Bosch tändsystem, en hel del av 240 har Bendix Rex tändsystem. Som inte gått till historien som det mest hållbar tändsystemet. Tändspolen brukar krångla på dessa.

Skrev svaret först i bilen på väg hem från Söderköping så det blev lite felaktigheter. Detta är nu rättat.
Kanon, nolla nu alla felkoder och kolla igen om någon vecka. Är där felkoder blir ofta bränsle förbrukningen större.
Hade du kollat felkoder först hade nog felkod 1-2-3 kommit upp

1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden. Styrenheten antar då en temperatur på kylvattnet till 20 °C vid start och annars cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller komponent.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Felsymptom:
Svårstartad kall.

@Forz , Tyvärr inte hunnit testa ännu[…]

Bilen är nybesiktad och man såg inget f[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manue[…]

Däckdimensioner på 17 tum

Det går bra. Jag använde själv en […]