Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1579528
Om bägge slangarna in till kupen är varma så är ju även elementet varmt och tempreglaget fungerar ju. Är det det samma värme i alla utblås? (Defroster, golv, sidor och mittutblås)
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579557
Amarace skrev: lör 25 maj 2024, 07:33 Om bägge slangarna in till kupen är varma så är ju även elementet varmt och tempreglaget fungerar ju. Är det det samma värme i alla utblås? (Defroster, golv, sidor och mittutblås)

Jo värmeelementet borde ju inte vara täppt då det tydligen är rundgång därv är samma "värme " i alla utblås.

Men hur vet man att värme kranen fungerar? Den läcker inget å när jag justerar på temp reglaget så ser jag att vajern drar å kranen rör sig också då
av Ulf965
#1579570
Har du ett standardsystem dvs. utan AC?
Då har du 4 reglage: Temp, Defroster, Floor och Air mix.
Air mix är den nedre vänstra.
Möjligen har vajern hoppat loss till detta spjäll som blandar uteluft och värmd luft. Spjället rör sig då lite hur som helst.
Detta skulle kunna förklara dina fenomen med omväxlande varm och kall luft.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579574
Ulf965 skrev: lör 25 maj 2024, 14:41 Har du ett standardsystem dvs. utan AC?
Då har du 4 reglage: Temp, Defroster, Floor och Air mix.
Air mix är den nedre vänstra.
Möjligen har vajern hoppat loss till detta spjäll som blandar uteluft och värmd luft. Spjället rör sig då lite hur som helst.
Detta skulle kunna förklara dina fenomen med omväxlande varm och kall luft.
Jajjamän precis så, jo vajern har hoppat av , eller det finns ingen kula på slutet av vajjern ser jag , hur hade du gjort? Den saknar även själva plastbussningen som ska vara inne i den svarta plastarmen som reglerar den
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579580
Ulf965 skrev: lör 25 maj 2024, 15:34 Denna tid på året är det väl inte aktuellt med värme. Fixera den efter bästa förmåga.
Försök få tag på ett komplett värmepaket, det finns alltid något annat som gått sönder än det man tror.
Det enda jag hittar nu är lite dyrt: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... D-57086671
Det kanske kommer fler, har du inte möjlighet att åka till någon bilskrot?
Jo är nog enda alternativet om man ska repa ordentligt, böt komplett värmepaketet i en för 10 år sedan, och i fjol kasta jag bort den gamla för jag tänkte jag var färdig med 240 men man slutar nog aldrig med dessa pärlor ;-)
av Amarace
#1579607
Airmix reglerar ju endast mittre utblåsen, ett spjäll som bara reglerar om luften tas direkt från luftintaget, eller via värmeelementet, så det har ingen betydelse för yttre utblåsen samt mot vindrutan och golv vad gäller värmen.
Värmekranen är ofta on/off då självregleringen ger upp, är bara att lossa vajern ifrån den så ser du ju om den öppnar helt.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1579764
Amarace skrev: sön 26 maj 2024, 01:03 Airmix reglerar ju endast mittre utblåsen, ett spjäll som bara reglerar om luften tas direkt från luftintaget, eller via värmeelementet, så det har ingen betydelse för yttre utblåsen samt mot vindrutan och golv vad gäller värmen.
Värmekranen är ofta on/off då självregleringen ger upp, är bara att lossa vajern ifrån den så ser du ju om den öppnar helt.
Måste mäta med min ir mätare hur det ligger till med dem andra utblåsen, jag har som mest känt på utblåsen som kommer ut på sidan mot sidofönsterna.
av Rödsorken
#1580092
1. Även om ventilen (värmekranen) verkar funka kan den läcka ordentligt (egen erfarenhet - har nu på sommaren en klammer på slangarna i motorrummet för att få svalt :-D )
2. Du har en air mix klaff som inte håller tätt. Den ska, som folk påpekat, ge svalt i de mittre utblåsen. En bra funktion som Volvo hittade på. Men på din verkar det ha spårat ur litegrann eftersom det forsar kall luft lite hursomhelst. Lossa mitt konsolen så kommer du åt alla vajrar. Gäller att ha gott om tid och lugn för att pyssla med sådant. (Mycket kabel och kotrolllampor...)
3. IR-mätning är ju snabbt och enkelt, men hela svaret och den bästa mätningen vore att lägga utegivaren från en sådan vanlig min-max-termometer in i kanalen bakom gallren och köra en bra stund. Anteckna.
4. Kritiskt är till slut att det går att få fullt blås på rutan (defrost) och naturligtvis att det går att få bort värmen! Vore ju skönt om du slipper byta hela jämra klabbet.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1580333
Nya mätningar utförda
GOLV FÖRARSIDA
55C
Uppe bredvid sidofönster 56,2c
Defroster 52c

Så det verkar ju kanon? Det var spjället från airmixen som felade, när jag öppnade upp spjället ( när man ska dra till kallt d.vs) så sjönk tempen i utblåsen. Sen när jag stängde den ordentligt manuellt så steg tempen till bastuvärme.

Jag får se om jag lyckas få tag i en ny låsning till spjället , eller om jag gör en macgyver lösning och kör fast den med en skruv till vintern sen ta lös skruven till sommaren igen.
BCM 0076

Hallå! Ny på forum, Har problem med […]

Knappast något fel på bilen jag kö[…]

Damask drivaxel sprucken.

Damask kan man köpa vart som typ. Mekonomen, […]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/styling-och-pre[…]