Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
lennarte skrev: tor 06 apr 2023, 08:44
lennarte skrev:Kanske ATF Dexron kan ersätta ATF Typ F/G men vet inte detta nu, ska kolla på det
Har kollat lite på det nu, var det problem att hålla reda på det innan, så har det inte blivit bättre.
Biltema har ersatt ATF Typ F/G med en som heter ATF -U. Det är en syntetisk transmissionsolja Typ G (34-026) så den ska jag kunna använda i min M46 (inte att jämför med ATF -U med nr 34-020)
Så här står det bl.a om ATF-U (34-026)
"Växellådsolja som rekommenderas till automatiska transmissioner/växellådor där olja av typ G föreskrivs (Ford M2C33-F/G). Kan även användas till manuella växellådor (Volvo) där s.k. ATF-olja typ G rekommenderas. Oljan är även lämplig till ett flertal hydraultransmissioner, servostyrningar, hydraulsystem m.m. "

Okej, så avslutningsvis. Jag bor långt norrut, det är kallt och jag har en m47, vilken olja rekomenderar du? Jag slog in 34-020 på biltema och den hade utgått, hade gärna undvikit motorolja då det sägs att den blir trög innan allt blivit varmt.
Användarvisningsbild
av lennarte
36-985 är den "gamla" mineralolje baserade ATF Typ F/G. Den utgår till förmån för 34-026 som heter ATF-U Transmissionsolja G
34-020 är en transmissionsolja som också heter ATF-U men den motsvarar Dexron lll - lV
Sedan finns det flera som heter -U men det är bara den som heter Transmissionsolja G du ska ha. Alla dessa är syntetiska :bored: (utom då 36-985 som utgår) så vill du ha mineral olja får du söka någon annan stans
Användarvisningsbild
av lennarte
Wille100 skrev: tor 06 apr 2023, 14:09 Okej, ska köpa 36-985 om jag förstår rätt, alla andra du pratade om har utgått :-)
Neej, 36-985 är mineralolja och har utgått. 34-026 är deras ersättare men den är synterisk. Vill du ha en mineralolja får du leta någon annanstans. Biltema kan ha kvar i någon butik, men den var slut i Halmstad
av Wille100
lennarte skrev: tor 06 apr 2023, 19:22
Wille100 skrev: tor 06 apr 2023, 14:09 Okej, ska köpa 36-985 om jag förstår rätt, alla andra du pratade om har utgått :-)
Neej, 36-985 är mineralolja och har utgått. 34-026 är deras ersättare men den är synterisk. Vill du ha en mineralolja får du leta någon annanstans. Biltema kan ha kvar i någon butik, men den var slut i Halmstad
Okej konstigt, för mig har 36-985 inte utgått och går att köpa. 34-026 har däremot utgått men de kanske skiljer från butik till butik
av Amarace
ATF Typ F/G (Ford) och Typ A/Dexron (GM) är inte utbytbar med varandra, olika slags oljor. A/Dexron känns "blaskigare", i en M46 så brukar det kunna bli problem med slirande överväxel (har tyvärr testat det då jag fick fel olja i omärkta flsskor en gång). En M46 kanske kan fungera med denna U, men inget jag skulle chansa på då den är syntetisk. Överväxeln är kinkigare än man kan tro.
I en M47 däremot kan den kanske fungera.
Men ATF typ F/G är ju inga problem att hitta, finns ju på vilken mack som helst. Dyrare än biltema såklart.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Men ATF typ F/G är ju inga problem att hitta, finns ju på vilken mack som helst. Dyrare än biltema såklart.
Precis, jag hittade ingen på Biltema i Halmstad. Köpte då den ATF Dexron istället. Ska ha den till den elhydrauliska tilten på båten som jag haft isär och bytt tätningar i vinter så där funkar den. Har haft Mobils Dexron där innan.
Wille100 skrev:Okej konstigt, för mig har 36-985 inte utgått och går att köpa. 34-026 har däremot utgått men de kanske skiljer från butik till butik
Kollade Biltemas hemsida när jag kom hem därifrån, och där står det precis som jag skrivit. Mineral ATF Typ F/G har utgått och är ersatt av syntetisk ATF-U Transmissionsolja Typ G. Och det är just den som heter G som ska användas, och inte någon av dom andra som också heter ATF-U.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022984
Användarvisningsbild
av lennarte
Wille100 skrev:Ska köpa den! Tack :-D
Både du och jag hade rätt.... :-o Var på Biltema nu idag föe lite grejer till båten. Biltema har inte uppdaterat sin hemsida, det stämmer att 34-026 ersätter 36-985, och det stämmer att 34-026 också har utgått. Men den har ingen ersättare :-o :-o :-o Han sökte på mitt regnummer och då kom den Dexron jag köpte till båten upp. :bored: Så, ska du ha rätt olja får du köpa den någon annanstans
HVO 100 för dyrt?

Finns väl bara en anledning, för att man[…]

Problem med instrumentet.

Hej,har en s60 D4 awd-17 uttagen 18 som rullat n&a[…]

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]