Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
frasse4 skrev:Som jag förstått det är det bara en returslang för att olja som separerats från vevhusgasen ska rinna ner i tråget. Så jag tror inte den ventilerar någon gas genom det röret. Det sitter inte heller någon packning på det röret så skulle det bli tätt tror jag det skulle börja läcka en hel del olja under fällan.
Så har jag också förstått att det ska vara. Har dock inte "plockat" så mycket i B230 motorer att jag vet vart det går hän. På "min" B234F är det ett fast rör på oljefällan som går rakt ner och följer med upp (går ej att dela på).Där det brukar tätna är i flamskyddet (främst den äldre typen) och om motorn är väldigt misskött med oljebyten, själva oljefällan. Sedan kan ju "gegget" sprida sig i alla slangar och ända upp till spjällhuset och "ställa till det" även där.
av NilsO
Byt också tätningen mellan oljefällan och blocket. Det är en o-ring som tätar kring den stora öppningen. (Däremot finns ingen tätning för den lilla öppningen, till returslangen). Jag tror man måste beställa den separat. Om den är sönder så läcker det en del olja.

Åtminstone gäller detta B230F. Jag är inte helt hundra på att t ex B230E eller B230A har samma oljefälla. Men de var kanske inte så vanliga i 240, minns inte...
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]