Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
LH är bränslesystem och har inga tändlägesgivare! :wink:
Tändsystemen heter EZ-K och lite versionsnummer. Men lite samband har det, LH2.4 sitter ihop med EZ116K som har givare på svänghjulet. LH2.2 satt med lite olika tändsystem och kan ha vilket som.
Här är en liten sammanställning, de första 5 sidorna:
http://s32.photobucket.com/albums/d17/J ... nt=004.jpg

Nu gäller det 740, men det är i stort sett samma bortsett från att 240 alltid har fördelaren fram.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Sparkz skrev:LH är bränslesystem och har inga tändlägesgivare! :wink:
Tändsystemen heter EZ-K och lite versionsnummer. Men lite samband har det, LH2.4 sitter ihop med EZ116K som har givare på svänghjulet. LH2.2 satt med lite olika tändsystem och kan ha vilket som.
Här är en liten sammanställning, de första 5 sidorna:
http://s32.photobucket.com/albums/d17/J ... nt=004.jpg

Nu gäller det 740, men det är i stort sett samma bortsett från att 240 alltid har fördelaren fram.

aha, trodde lh var hela paketet ;)
av Kongo76
Tack för dom fina svaren! Jag hoppas att jag inte irriterar er andra på forumet. För mig är inget självklart när det gäller bilar.. :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Irriterar? Onej, det är ju därför forumet finns! :-)-)
av Bampe
Hej !

Första inlägget på forumet. Har aldrig skruvat Volvo förut men har nu gjort ett försök att byta varvtalsgivaren på en 240
-88b och det slutade med avbrutet fäste. Hur fasen gör jag nu för att kunna byta fästet ? Såg detta inlägg
Subidius skrev:Nej dom kan va krångliga att byta, själv fick jag lossa alla sruvar på växellådan och dra motorn framåt en arning då jag bröt sönder hållaren på min..
Har nån kunskap och lust att berätta hur många skruvar och vart de sitter så jag kan göra denna operation ?

Tack på förhand Bampe
av Bampe
Upptäckte nu att det kanske inte är så lätt att få tag på ett fäste heller. Vart kan man hitta det ,eller vad ska jag söka
efter för att hitta delen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Specificera vad du menar med fäste. menar du den del som sitter med M10:a (alltså givarens "fot") eller menar du den där givaren är nedstucken och fastskruvad med ovan nämnda M10;a? Den som givaren är nedstucken i sitter med 2 bult skruvade bakifrån och pestartade att komma åt och även om du skulle få loss bultarna och få loss den eventuella fästplattan så kommer du troligen inte att kunna montera en annan. Det enda är i fallet nr 2 att du får dela på motor och växellåda. I det första fallet är det bara att få bort resterna av givaren och sätta dit en ny. Sitter den riktigt fastärgad så kan det bli nödvändigt att smälta bort den del som går ner i hålet, jag blev tvungen att göra det själv i ett fall.

Mvh GK
av Bampe
Ajaj det lät inte bra för det är fästet som har gått av. Får iallafall ett nytt imorgon. Att dela på motor och låda låter som en ganska stor operation. Är det nåt som man kan fixa utan att ha större erfarenheter inom mekandet?

Mvh Bampe
av volvoyamha
släpp på ''alla'' bultarna som håller kåpan mot motorn, ta ett bryt järn och bryt isär lådan och motorn tillräckligt- Det brukar räcka.

Sitter 6 bultar med 19mm skalle upptill och minst 2 med 17mm skalle ner till,
Dom två 19mm som är ''längst ner på förrar sidan håller startmotorn
Dom två ''längst'' ner på passagerar sidan håller fästet för ''down pipen''

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du har automat så får du inte glömma att ta bort de 6 bultarna på medbringarplåten.

Mvh GK
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]