Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frrla skrev:hade det i en flaska med bensin för ett tag sen, och när de stod några timmar såg man att det började separera
Det ska inte separera, det ska blandas lätt och fort så det blandar sig med hela innehållet i tanken. Annars hamnar man så småningom i det läget att endast det som separerat sugs in i bränslesystemet och det är ju det man vill undvika.
Kolla då ingående till railsen också, är det inget bränsle där heller är det säkert bränslefiltret som "säckat" ihop. Ingången till huvudpumpen under sätet är väl med slangklamma så det är hyfsat lätt att kolla där också. Där ska inte vara något direkt tryck, har för mig tankpumpen ska ge 0,2 bar. Den orkar att pumpa ända fram så kommer det bensin när du lossar innan huvudpumpen så är det med all säkerhet filtret
lennarte skrev:
Frrla skrev:hade det i en flaska med bensin för ett tag sen, och när de stod några timmar såg man att det började separera
Det ska inte separera, det ska blandas lätt och fort så det blandar sig med hela innehållet i tanken. Annars hamnar man så småningom i det läget att endast det som separerat sugs in i bränslesystemet och det är ju det man vill undvika.
de ja vill komma till är att det letar sig ner snabbare och löser fortare om det är tex vatten. man kan köra på det som vanligt och det används ju ganska direkt. då blir man av med det fortare.
Svårt att beskriva. men säg en halvlitersflaska. när de stått länge är det en mjuk övergång. inte ett streck som när de är bara vatten och bensin, för så blir det inte.
ska fråga vem de var och vad de var för någonting, för ju mer jag tänker på det så användes det i en gammal bmw när den hade fått kondens och avlagringar. Den hade stått ute i 12 år med ca 10 liter kvar i tanken. gick lite oroligt första 20 minutrarna sen började den gå till sig. då hade vi i ca 10 liter nytt bränsle så va de inte några problem, mitt i vintern. tyvärr va den för dålig så vi körde tanken tom på isen å skrotade den sen.
Frrla: Du är inne på rätt spår, kan man säga. Etanol och vatten blandar sig. Etanolen blir fortfarande brännbar om jag minns rätt, ner till ungefär 80% etanol och 20% vatten. Och etanol finns ju i flera former, T-sprit, E85. En annan alkohol som är vanlig, men lite okänd: Isopropylalkohol. Den ingår tillsammans med etanol i t.ex K-sprit, ungefär 50/50. Kemiskt sett så är den ganska lik etanol, men den är inte drickbar. Den kallas ofta för Teknisk sprit eller Tvättsprit. Fungerar även bra som kylvätska när man maskinbearbetar, svarv, borr och fräsning i aluminium. Det går att köpa på t.ex Kjell & Co och andra prylvaruhus. Man anväder det för att tvätta t.ex bandspelarhuvuden eller i fotografiska sammanhang för att tvätta linser. Men ganska dyr, ungefär 140 kr litern. Alkohol blandar sig även med bensin och eftersom alkoholen kan "binda till sig" 20% vatten så kommer det att följa med i bränslet utan att ställa till något besvär i förbränningen. Men det gäller som sagt att det är en måttlig mängd vatten.
Förr var det vanligt att köpa K-sprit och hälla en flaska (50 cl) i tanken när man hade tankat fullt. Det finns fortfarande och kostar kanske 80 - 90 kr litern? Därför är E85 både enklare och billigare att tillsätta i bensinen. Börja med att fylla t.ex 5 - 10 liter E85 när du skall tanka. Fyll sedan resten med bensin. Du är skyddad mot rätt mycket vatten i bensinen och det påverkar inte din bils funktion på något sätt. Redan nu är det 5% etanol i all bensin i Sverige. I några andra EU-länder är det 10% etanol i all bensin, bl.a Finland, Tyskland, Frankrike och säkert några till.
Och som jag sa tidigare, etanol löser effektivt dom avlagringar som kan bildas av bensin som blir stående under längre tid. Kan vara "bra att veta" för den som t.ex har en hobbybil som bara används på sommaren.

Sedan finns det en annan "avdelning" om detta med etanol, vatten och bensin, men det kan vi ta en annan gång.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000031607/
och/eller
http://www.tripak.se/bensin-booster/fra ... n-booster/
Gör också susen om man ska ställa undan bilen.

Dieselvarianten hindrar bränslet att mögla också.

Kan inte tanka en liter e85 i min glt. Vet inte varför, men den börjar gå ojämnt och klagar på allt annat än 98. Några droppar tripak älskar den.
Alkylatbensin använder jag till gräsklippartraktorn, grästrimmern (tvåtakt) och snöslungan. Det är en sorts syntetisk bensin där man har tagit bort 85 - 90% av dom farliga ämnena. (Det finns bl.a cancerframkallande ämnen i vanlig bensin) När man använder motorredskap står man ju ofta mitt i avgaserna. För dom som kör motorsåg finns det oljeblandad alkylatbensin. En annan fördel förutom "miljönyttan" med alkylatbensin är att den åldras inte som vanlig bensin gör. Man kan alltså utan vidare ha en dunk med alkylatbensin stående orörd i flera år. Den är lika fräsch som när den var ny om man öppnar dunken. Så är inte bensin.

Största delen av ämnena i TriPak är Etanol! Det finns lite Metanol också. Propanol finns det också. Det är en del av Gasol, som är en blandning av Butan och Propan. Toluen är en annan mindre beståndsdel i TriPak. Ett starkt lösningsmedel.
http://www.tripak.se/files/TRIPAK-BENSI ... wedish.pdf
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toluen

Sådana här produktdatablad eller säkerhetsdatablad kan ibland vara bra att studera. Där skall det framgå vad produkten innehåller. Generalagenten eller tillverkaren är skyldiga att lämna ut det här. Men för att slippa dela ut en massa papper varje gång någon köper en förpackning, så finns detta numera på internet. Enkelt och tillgängligt för alla.

Eftersom E85 har 104 oktan så är enbart det i sig själv en rätt bra (och billig) oktanbooster. Samtidigt en rätt bra vattenabsorbent. Det var en liten skvätt Metanol också i TriPak. Jag vill minnas att Metanol har 115 - 120 oktan. Varför kör man inte på metanol då? Metanol är i sitt ursprungsutförande frätande och måste processas för att kunna användas som motorbränsle. Sådant kostar pengar och då faller ju idén med att köra bil i vardagstrafik på det. Sedan är det starkt giftigt också. Monsterracebilar går på Metanol. Men det är alltså processad Metanol. Man kör ju för det mesta inomhus. Det hade varit omöjligt med bensin.

Tänk på att det finns människor som dricker Etanol dagligen. :roll: Vissa av dom lever förvånansvärt länge. Den som tar sig för att dricka bensin gör det bara en (1) gång. Vederbörande kommer inte att kunna berätta för andra hur det smakade. :shock:
de är ju just de konserverande ämnena man vill åt när man ställer undan om jag förstått rätt. tex man kör slut bränsle i sin klippare, och kör lite på denna bensin ist så behöver man inte bekymra sig över skit i föggen till sommaren. bilen kan ju vara en annan femma men man gör som man själv tycker är bäst antar jag.

angående tripak har det konserverat bränslet förvånansvärt bra (98 oktan). hade en cross 250 4t stående i nästan 3 år ute bakom ett garage bortglömd med 2l bränsle och en skvätt tripak i (som tur var). den starta lite tjurigt (fick rulla igång) men när den vart varm gick den utan problem i veckor tills jag sålde den och köpte en värre. samma med klippare osv (över vintern, skoter på sommar). har även ställt undan mina k-jet bilar med tripak över vintern utan bekymmer. en körde jag nästan helt tom och hade i denna alkyratbensin (1L) och tripak (nå droppar), den gick fint när jag körde undan den sen, och när jag tog ut den hade jag i 10L 98oktan innan start. startade på första varvet å gick silkeslent. tog aldrig ut batteriet eller laddade heller...
enda jag ångrar är att den stod ute. de vart kondens is/vatten på insidan av hela bilen...

vist är etanol en avgörande del i det hela och det är överlägset bra grejer. kanske för bra? 8) så när jag inte får det att funka i vissa "maskiner" och läser 50/50 bra och dåligt på internet, men bara bra om ett annat medel å själv upplever positivt om annat så är de klart att man överväger och testar det ist (B)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]