Alkylatbensin använder jag till gräsklippartraktorn, grästrimmern (tvåtakt) och snöslungan. Det är en sorts syntetisk bensin där man har tagit bort 85 - 90% av dom farliga ämnena. (Det finns bl.a cancerframkallande ämnen i vanlig bensin) När man använder motorredskap står man ju ofta mitt i avgaserna. För dom som kör motorsåg finns det oljeblandad alkylatbensin. En annan fördel förutom "miljönyttan" med alkylatbensin är att den åldras inte som vanlig bensin gör. Man kan alltså utan vidare ha en dunk med alkylatbensin stående orörd i flera år. Den är lika fräsch som när den var ny om man öppnar dunken. Så är inte bensin.
Största delen av ämnena i TriPak är Etanol! Det finns lite Metanol också. Propanol finns det också. Det är en del av Gasol, som är en blandning av Butan och Propan. Toluen är en annan mindre beståndsdel i TriPak. Ett starkt lösningsmedel.
http://www.tripak.se/files/TRIPAK-BENSI ... wedish.pdf
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toluen
Sådana här produktdatablad eller säkerhetsdatablad kan ibland vara bra att studera. Där skall det framgå vad produkten innehåller. Generalagenten eller tillverkaren är skyldiga att lämna ut det här. Men för att slippa dela ut en massa papper varje gång någon köper en förpackning, så finns detta numera på internet. Enkelt och tillgängligt för alla.
Eftersom E85 har 104 oktan så är enbart det i sig själv en rätt bra (och billig) oktanbooster. Samtidigt en rätt bra vattenabsorbent. Det var en liten skvätt Metanol också i TriPak. Jag vill minnas att Metanol har 115 - 120 oktan. Varför kör man inte på metanol då? Metanol är i sitt ursprungsutförande frätande och måste processas för att kunna användas som motorbränsle. Sådant kostar pengar och då faller ju idén med att köra bil i vardagstrafik på det. Sedan är det starkt giftigt också. Monsterracebilar går på Metanol. Men det är alltså processad Metanol. Man kör ju för det mesta inomhus. Det hade varit omöjligt med bensin.
Tänk på att det finns människor som dricker Etanol dagligen. :roll: Vissa av dom lever förvånansvärt länge. Den som tar sig för att dricka bensin gör det bara en (1) gång. Vederbörande kommer inte att kunna berätta för andra hur det smakade. :shock: