Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
#1117539
Tack för alla svar :) Jag har bytt alla vaccumslangar , en i taget så dom sitter rätt , o- ringarna till spridarna är nya , där var det otätt, jag har inte bytt insugspackning , men sprutat startgas där , den verkar vara hel , när den inte har ngn tomgång så bara tvärdör den , den står inte och har halvtaskig tomgång utan tvärdör.
av ulla245
#1117548
Kom på en grej till , tomgångsskruven är ganska okänslig , det händer inte mkt när man skruvar på den , kan det kanske vara skit i kanalerna ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1117552
ulla245 skrev:Kom på en grej till , tomgångsskruven är ganska okänslig , det händer inte mkt när man skruvar på den , kan det kanske vara skit i kanalerna ?
Som sagt, inte alls omöjligt som jag skrev tidigare! O-ringen på skruven bör också kontrolleras samtidigt.
Men att den tvärdör tyder ju på något annat tycker jag, jag hade kontrollerat luftvågen så att den är centrerad och går fritt, och även att resten av länkaget till bränslehuvudet rör sig obehindrat.
av ulla245
#1117595
Har tempgivaren ngn mer funktion än att visa temperaturen , tempmätaren går inte upp som den ska , jag har bytt termostat.
av Rådlös
#1117658
Tempmätare i instrumentdisplayen på bilar är inga precisionsinstrument. Om du skall vara säker skall du mäta med t.ex en IR-termometer på motorblocket/topplocket. Först då vet du säkert hur varm motorn är. Vill du göra detta seriöst så skall du ha papper och penna med dig. Mät på blocket någonstans runt termostaten, men inte efter termostaten. Där blir det ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Kolla samtidigt på mätaren i instrumentpanelen. Gör flera sådana mätningar under uppvärmningsfasen och arbetstemperaturen (varm motor) och notera hur mätaren står och skriv samtidigt upp den rätta temperaturen som du mäter på motorn. Då ser du att "Vid det strecket är temperaturen X grader, vid nästa streck är den Y grader och ännu senare och flera streck är den Z grader" o.s.v. Ju fler mätningar desstå exaktare resultat får du. Mät hela tiden på samma ställe.
Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen, LH 2.2 och LH 2.4 med flera. Där sitter det två tempsensorer på dom motorerna. En för instrumentpanelen och en för motorstyrningen. Hursomhelst, det fanns enheter för köldstart och tempreglering, men jag såg ingen givare för detta i K-Jetdokumenten. Men jag kan ju ha missat det så kolla där också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117673
Rådlös skrev:Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen
Det sitter en "temperaturstyrd" tillsatsluftslid för tomgången, men det är "bara" luft den "styr". Funkar den inte så är där ingen tomgång kall eller hög tomgång varm. Beroende på vilket läge den fastnat i. Det finns en "termotidkontakt" (brukar sitta längst bak vid insuget), som är dels tidstyrd, dels temp.styrd. Den styr en insprutare av extra bensin när det är riktigt kallt, den kan läcka bensin hela tiden.
Detta är ett felsökningsschema för K-Jetronic, visserligen engelska, och för modeller med katalysator, men det funkar säkert. CI är det engelska namnet för K-Jet, "S" står för katalysator
CIStroubleshooting.jpg
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 709 gånger
En K-Jet har väldigt lätt för att "sura ner sig" K står för "kontinuerlig", den sprutar alltså in bränsle hela tiden (moderna elektriska sprutar i pulser). Det är lätt att justera ner CO-halten och minska bränslemängden, men är det fel på bränsletrycket blir det inte bra. Man kan schimsa styrtrycksregulatorn för att höja trycket (har dock aldrig gjort det) så det blir bättre, men då är vi tillbaka på att kolla bränsletrycket som det skrevs om i början. Kolla på schemat ovan först och åtgärda "dom enkla" sakerna först. K-Jetronic är mycket känsligt för tjyvluft, det behövs inte mycket extra luft för att "störa ut" systemet
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Gelis
#1117676
Hur mår termotidgivaren och dess kablar, läcker kallstartsventilen (insprutaren) dessa kan ställa till liknande problem.
Nu vet jag inte hur det ser ut just på TS bilmodell men det kan sitta en tomgångsmotor och den regleras separat av en egen styrbox utanför K-jet systemet.

Har jobbat ganska mycket med K-jet på den tiden det begav sig.

A och O är att mäta alla bränsletrycken vid problem med K-jet då det är ett helt mekaniskt system som bygger på tryck.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1117683
Den här tempgivaren som sitter längst bak på toppen 2stifts kontakt som de pratas om. Är i direkt anslutning med kylarvattnet. Ingen dum ide att komtrollmäta och eventuellt ta ut och rengöra. Kan bildas mycket skit på den om man inte sköter kylarvätskebyte i tid. Dock lätt att man förstör den om man inte är försiktig med plastskon.

Att din tempgivare inne i bilen inte visar rätt KAN också bro på skit och beläggningar i kylarsystemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1117697
Gelis skrev:Har jobbat ganska mycket med K-jet på den tiden det begav sig.
Då är vi ungefär "i samma sits", jag slutade som bilmek -85 när dom "moderna" insprutningssystemen började ersätta K-Jet. Då var ju K-jet fortfarande såpass nya så rena "slitage" grejer hade inte börjat, men tjyvluft och "trögande" tillsattsluftslid fanns det ju. Tillsattsluftsliden var ju ungefär den tidens "tomgångsmotor". K-Jet fanns ju en bit in på -90-talet och det är inte omöjligt att det fick en bättre tomgångsstyrning på senare modeller, men på Volvo är det (nog) tillsattsluftslid som "gäller".

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]

Original på K motorn sitter en 2-ports Pierb[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Fixar i morgon! :-)