Rådlös skrev:Jag försökte kolla i länkarna om K-Jet som jag lade in tidigare. Jag hittade inget om någon tempsensor, som finns på dom senare systemen
Det sitter en "temperaturstyrd" tillsatsluftslid för tomgången, men det är "bara" luft den "styr". Funkar den inte så är där ingen tomgång kall eller hög tomgång varm. Beroende på vilket läge den fastnat i. Det finns en "termotidkontakt" (brukar sitta längst bak vid insuget), som är dels tidstyrd, dels temp.styrd. Den styr en insprutare av extra bensin när det är riktigt kallt, den
kan läcka bensin hela tiden.
Detta är ett felsökningsschema för K-Jetronic, visserligen engelska, och för modeller med katalysator, men det funkar säkert. CI är det engelska namnet för K-Jet, "S" står för katalysator
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 709 gånger
En K-Jet har väldigt lätt för att "sura ner sig" K står för "kontinuerlig", den sprutar alltså in bränsle hela tiden (moderna elektriska sprutar i pulser). Det är lätt att justera ner CO-halten och minska bränslemängden, men är det fel på bränsletrycket blir det inte bra. Man kan schimsa styrtrycksregulatorn för att höja trycket (har dock aldrig gjort det) så det blir bättre, men då är vi tillbaka på att kolla bränsletrycket som det skrevs om i början. Kolla på schemat ovan först och åtgärda "dom enkla" sakerna först. K-Jetronic är
mycket känsligt för tjyvluft, det behövs inte mycket extra luft för att "störa ut" systemet