Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
jo jag har förstått att du kör den stilen. jag kör på dextron III i 2 av mina bilar nu då. den ena slog jag i sånt här segt typ packningstätare i. den vart mer trög att växla manuellt med, inte mycket men kännbart. så ska bli spännande att se till vintern när de blir kallt. de vart tätt vid kardanaxeln iaf... :)

Köpte en redline olja på meca för några år sen och hade i min glt. den vart och är helt underbar att växla med och od:n verkar gila den starkt. för den växlar jättefint den också. enda problemet är att jag fick panikbromsa och häva i backen på asfalten en gång (pga en dåre som ja inte ville krocka med). och då slirade od:n som dom brukar göra när dom är påväg att ge upp. med de va som sagt när man var riktigt hårdhänt. så vill inbilla mig att den oljan är duktigt snäll mot hela lådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Där behöver inte vara ett relä. Är det bara tillräcklig diameter på kablarna så. Men det brukar vara kopplat så att reläet jordas genom 4-ans växel i en kontakt på växellådslocket. Så att ström till solenoiden endast kan komma när 4-ans växel är i. Det går givetvis att jorda solenoiden där istället, men jag vet inte om kontakten tål den strömmen. Kablarna i spaken är ju inte tjocka, kanske därför det sitter en knapp i panelen istället. Har varit med om att solenoiden varit trasig så den inte "drar" tillräckligt, den ska ju öppna en kanal i lådan. Den är dessutom justerbar. Den är gängad i och låst med en mutter. Kan ju lossna eller varit lös en gång. Rent generellt kan man nog säga att så länge lampan i mätarhuset är tänd, så länge får solenoiden ström. Lampan är kopplad på samma stift på relät som kabeln till solenoiden. Lyser lampan hela tiden när overdriven hoppar ur och i är felet i overdriven. Slocknar lampan när den hoppar ur är felet i manövrering t.ex dålig kontakt vid kontakten i växellådslocket. Om det nu är kopplat som det ska vara, med relä
Användarvisningsbild
av Frrla
ser ut att vara utan relä. 2 kablar som möts i knappen. en på + i cigguttaget och en jord. od:n går att ha aktiverad jämt, 4:an måste inte ligga i.

har märkt att den måste vara "aktiverad hela tiden" eftersom när man kör på tex 2:an. och släpper gasen varvar motorn ner och gasar man igen går varven upp och hugger i på "rätt" varvtal igen. har märkt nu att den kan gå i, i lite vilken fart som helst, när som helst.
Kör jag på 2:an nu, då så kan de hugga till så hoppar den i bara. belastar jag motorn med tex full gas så kopplar den ut till jag får upp farten lite sen går den i igen. Precis så blev det på en annan bil när jag glömde knappen aktiverad.

Men jag kan altså prova att byta solonoiden eller justera den åt något håll? ska den då in eller ut? ser inte ut som någon vart där och pillat före mig iaf. och detta blev ju bara hux flux sen har den vart så nästan hela sommaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
I see.
Då klarar den nog inte av det höga momentet som blir på lägre växlar. Funkar den om du bara använder den som den ska, alltså på 4-ans växe??
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att om du växlar (upp eller ner) med overdriven i så belastar du synk.ringarna betydligt mer. Även på min, som kopplar ur så fort jag lägger ut 4-an, så vill det skrapa om jag "går" direkt från overdrive läge till 3-an. Väntar jag en sekund eller så då funkar det. Därför brukar jag trycka på knappen när jag motorbromsar och innan jag lägger i 3-an. Kom på en sak, oljepumpen som pumpar upp trycket i overdriven drivs av utgående axeln. Den snurrar inte särskilt fort på när du kör på ettan eller 2-an.....
Användarvisningsbild
av Frrla
Har inte märkt något skrap eller annat "problem" när man växlar och od:n är såhär knepig.
Men så är jag inte speciellt våldsam eller sparkar i växlarna med någon fart. Brukar vara varsam med växellådorna och låta dom få den där halvsekunden innan dreven synkat växeln jag valt, då går dom i med tummen och pekfingret :)
Har märkt att många andra som kör bil vill hänga sig över växel-spaken, men växeln går inte i nått snabbare för de, eller så skrapar de å smäller.

lådan i övrigt är bland dem bättre jag kört med. enda som växlar lättare och finare är originallådan i glt:n (också od) och den äldre varianten av od låda som jag monterade i min gle för någon månad sen. Annars brukar dom vara glapp i spakstället och, i sprintarna fram på lådan och gafflar/manövreringen under locket.

Ja när man kör sakta så blir de ju sådär i form av frihjulning när man släpper gasen, för den har inte tillräckligt högt tryck att hålla växeln i ordentligt. (:-)

Men förslaget är då att jag kastar dit en ny solonoid å ser va som händer?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tror nog att funkar det på 3-an och 4-an är det nog inget direkt fel, utan det är bara att trycket inte räcker till vid belastning i lägre fart. När jag hade min PV med overdrivlåda och en trimmad (borrad B18 till 2l) motor med ett våldsamt "driv" på låga varv så kunde jag köra den på tomgång med overdriven i, och den gick alldeles utmärkt. om man däremot körde på 4-ans växel i på tomgång och "la i" overdriven så funkade det inte. Det funkade alltså bara om man hade overdriven i när man saktade ner. Jag hade overdrive bara på 4-an på den också.
Användarvisningsbild
av Frrla
jo, men störande när den alltid är "aktiv".
Men vi får se nästa helg. Tänkte kanske kasta om solenoiden då, så får vi se om den skärper sig.
Kommer det växellådas-olja när man plockar ut den?

Kontrollerade och fixade overdriven på min isbil igårkväll och den verkar klicka mer distinkt. Även på min gle som står i garaget. Men det är lite svårt att säga exakt när de är väggar som resonerar ljudet runt dom bilarna också.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]