Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1111326
Hilmer skrev:Det brukar som regel finnas ett lite rasslande ljud i lagret på ingående axel på M47orna, speciellt om det är en tidig modell.
Detta slutar låta när man frikopplar och axeln stannar, precis så som beskrivits.
Irriterande ljud = Ja, farligt att köra med = Nej.
är detta något man kan känna på lådan om den ligger på backen? har känt på några m46:or och dom alla brukar glappa mer eller mindre i ingående axel, men när man sätter i dem så kan de låta lite illa eller vara helt bra.... ?:-/

på någon låda som var helt slut i bottstocken kunde man känna att det lät lite donk donk donk när man snurrade axeln. när den satt i bilen så skrek lådan förutom på 4:an då.

och till sist. är detta en anledning varför vissa vill "överfylla" dessa lådor med olja?
#1111364
Frrla skrev:
Hilmer skrev:Det brukar som regel finnas ett lite rasslande ljud i lagret på ingående axel på M47orna, speciellt om det är en tidig modell.
Detta slutar låta när man frikopplar och axeln stannar, precis så som beskrivits.
Irriterande ljud = Ja, farligt att köra med = Nej.
är detta något man kan känna på lådan om den ligger på backen? har känt på några m46:or och dom alla brukar glappa mer eller mindre i ingående axel, men när man sätter i dem så kan de låta lite illa eller vara helt bra.... ?:-/

på någon låda som var helt slut i bottstocken kunde man känna att det lät lite donk donk donk när man snurrade axeln. när den satt i bilen så skrek lådan förutom på 4:an då.

och till sist. är detta en anledning varför vissa vill "överfylla" dessa lådor med olja?
Ärligt talat så har jag inte forskat nämnvärt i just det, men att M47orna låter illa är faktiskt ganska vanligt.
Inte samma på M45/46 utan just på M47.
Det är ingen fara att köra med även om det låter illa, kört hårt med mina två tidiga (83-85) M47or och ingående lager är det sista som stryker med även om det är ju detta som låter mest.
#1112267
Växellådor av lite äldre modell är relativt likadana inuti.

Om man har oljud i neutralläge (kopplingen uppsläppt) så är det ingående axelns lager eller bottenstockens lager som är dåliga.

Om det är det enda "oljudet" så pekar det mesta på ingående axelns lager. Det kan gå länge med oljud utan fara.

Om det dessutom väsnas, dvs kugg-oljud, vid belastning på 1, 2 och 3 (i en 4-växlad), så är det rätt troligt bottenstockens lager som är usla (axeln hamnar helt enkelt lite "snett" och kuggarna låter illa). Kan gå illa på vissa lådor.

Skrammel, duns och ryck från växellådan är rätt oroväckande och bör nog undersökas.

Urtrampningslagret på många bilar av den generationen är ju helt obelastat när man inte trampar på pedalen (om inte kopplingsvajern eller hydrauliken är defekt) och dessutom roterar ju lagrets delar alla med samma fart, så då är det inte ofta det blir oväsen. Om det lagret mår riktigt illa så låter det när man trampar ur och det måste hantera en del som står still (kopplingsgaffeln) och en del som snurrar (tryckplattan/solfjädern).
#1112381
Frrla skrev: har känt på några m46:or och dom alla brukar glappa mer eller mindre i ingående axel
Ingående axeln är ju lagrad i främre gaveln i växellådan och i det lilla lagret i vevaxeln. Tar du ut lådan så är ju den ena lagringen borta och då är det ju inte konstigt att det är glappt. Huvudaxeln är lagrad med ett nållager i ingående axeln och är 4-ans växel i så blir hela den delen som en enhet och ska glappa mindre i alla fall. men eftersom den främre lagringen på ingående axeln inte finns när lådan ligger utanför bilen så glappar det alltid, mer eller mindre. M90 har en helt annan konstruktion
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]