Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
en fråga. på 240 ser de väll i princip alltid likadant ut? de enda som skiljer är väll det yttre remspåret på remskivan (vevaxeln) som kan vara mindre diameter. alltså den till styrservon. då finns det alltså 2 olika remmar till den? alternativt att man kan spela på spänningen iaf så det passar.

de andra till vattenpumpen och generatorn är väll alltid samma (240) oavsett om servo finns eller ej? om vi bortser från ac finns.
jag har då kastat "generatorremmar" mellan utan problem så...
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Jo de är väl inte så mycket skillnader på 240 men de stod ju inte om båda hade samma motor eller liknande årsmodeller. D24 och b27 antar ha inte har samma sen är de väl olika servopumpar på en del b23e med inbyggd behållare? Men de kanske är samma rem till dom? Bara haft b23 e utan servo
Användarvisningsbild
av Vix
Nu är det visserligen ett tag sedan men remmarna är bytta och det gick utmärkt med Biltemas 10x913. De var lite i kortaste laget, men med stiften ur (skulle också bytas), gick det ganska lätt att kränga på dem genom att dra runt på veven. 918 hade varit att föredra. Till servon får man minst ha 938. Fick på 935 men då fick man inte i stoppskruven.
Hoppas någon får nytta av infon och tack för svar.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]