Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en separat behållare på fjäderbenet. Den har en smal övre slang och en grov undre slang. Är det den övre, tunna slangen som är returen?
Skulle ge mig på att byta servovätskan nu ikväll men kom inte särskilt långt. Jag sög upp den gamla men sedan när jag skulle ta bort returslangen så fick jag inte bort den. Slangen satt verkligen som berget. Efter ett tag gav jag upp med att försöka och hällde i ny ATF-vätska istället, sög upp den och sedan i med ny ATF igen. Nu är det mesta nytt men det är fortfarande en del servovätska kvar i systemet. Måste jag ta bort returslangen och köra rent systemet eller räcker det med att köra med denna nya ATF och byta igen några gånger efter att jag har kört en stund?
FyoDisco skrev:Skulle ge mig på att byta servovätskan nu ikväll men kom inte särskilt långt. Jag sög upp den gamla men sedan när jag skulle ta bort returslangen så fick jag inte bort den. Slangen satt verkligen som berget. Efter ett tag gav jag upp med att försöka och hällde i ny ATF-vätska istället, sög upp den och sedan i med ny ATF igen. Nu är det mesta nytt men det är fortfarande en del servovätska kvar i systemet. Måste jag ta bort returslangen och köra rent systemet eller räcker det med att köra med denna nya ATF och byta igen några gånger efter att jag har kört en stund?
Så gör jag, det betyder några fler byten på relativt kort tid om det är mycket gammal olja i. Men mindre jobb och mindre "söl". Man kan ju sedan byta det som är i behållaren någon gång då och då (vart annat eller vart tredje år) framöver så är det ju alltid "färsk" olja i systemet. Så gjorde man förr i automatlådor, innan det kom med yttre kylare. Man bytte då c:a hälften eller 3/4-delar av oljan vid bytena.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]