Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska du köpa nytt så tror jag det bästa är att satsa på 244 OM det nu är skillnad på fjädrarna, att det skiljde då bilarna var nya är sin sak, men frågan är om eftermarknadsdelar skiljer på kombi/sedan idag!?
Att bilen känns gungig beror säkert på stor del att vare sig fjädrar eller stötdämpare är av de nyare slaget! ;)

Ja volvoturbo.net är min, och det är ju lite av förhoppningen att folk ska kunna ha nytta av diverse guider! :)
om jag får stoppa in näsan igen så är ju bussningar ett lite större bekymmer på just 240. så att de är i bra skick märks också väl på körningen. en bil-firma som är seriös kan sätta upp och göra hjulinställning, ser direkt om bakvagnen är rak eller inte. de minsta den är ur led så har du svaret om du behöver byta eller inte.
Bytte på min 244 för några veckor sen då den va så sne att toleranserna låg utanför. nu är den SPIKRAK och går som tåget själv.
självklart kräver byssningsbyte press och verktyg mm. men de är inte omöjligt. värsta är bultar som sitter fast om du frågar mig som gjort detta 2 gånger nu. och med hjälp är de gjort på 4-5 timmar med lite mekarvana.

kolla fram också. sen kan du alltid sätta styvare bussningar på krängningshämmaren fram. minskar ju rullningen en del.

jag har satt dubbla stabstag bak på 2 av mina 240is vilket motverkat rullning i karossen kännbart också.

här är ena bilen. den ska gå på asfalt och mest vara för uppvisning, sen är de kul att ha också.
http://www.garaget.org/?car=350722
Ambulansstagen såg inte ut sådär, dom gick till mitten på torpeden och var svetsad där.
En gång i tiden så var dom skruvar som följde med stagen speciella, som skulle knäckas vid en krock eller dylikt.
Ja då kan man väll summera det hela till, om man ska köra till vardags lite mer inspirerat, så är de bussningar och fräscha dämpare/fjädrar runt om som gäller? för det har ändå mest inverkan på körkänslan och säkerheten.

Vill man ta det längre kan man kanske komplettera vissa småsaker med grövre (eller extra) satabstag bak från tex GLE modellen. vet inte måtten. men dom är iaf grövre på vissa utvalda modeller och sätta dit tex powerflex krängningshämmarbussningar fram om man vill. finns även grövre stabstag fram från liknande modeller.
Detta motverkar rullning i karossen och körkänslan, men inte säkerheten nämnvärt.

Om man skulle sätta stag som jag gjort på min uppvisning-sommarglidare-remläggarbil så bör man iakta försiktighet eftersom köregenskaperna ändras...
Bilen i fråga har gått 16000mil, verkar inte som att det är något fel på bussningarna någonstans så har ingen lust att plocka ner och peta i nya om det inte är absolut nödvändigt. Den går rakt på vägen och är egentligen rapp i vägkänslan som den är, för en 240. Men det är just det jag försöker förbättra lite, 240n är ju lite som en båt oavsett om allt är i prima skick.

Efter vad jag läst om krängningshämmarna och stagen så ska de nog duga gott till det jag vill uppnå. Tillsammans med nya fjädrar och dämpare på bakvagnen så blir det nog en trevlig sommar.
Frrla skrev:de utesluter inte att grejerna fortfarande är gamla, uttorkade och slitna i skogens alla gupp för det...
Jag har flera goda anledningar att tro att de är i helt ok skick, så är inte jättesugen att lägga ner tusenlappar och timmar på att byta något som inte behöver bytas ännu. Hade nog inte alls skadat med nya bussningar men då det inte finns nåt som tyder på att de ska vara slut finns massa annat som ligger i högre prioritet.

Det är den karaktäristiska karossrullningen jag vill förbättra och där vet jag redan vad jag vill göra. Har en kompis som nyligen bytte bussningar och dämpare på sin 945a och den är fortfarande som en båt i kurvorna, det är ju bara lite så dessa bilmodeller beter sig från fabrik.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]