Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den länken kommer var till stor nytta
Henke3 skrev:titta på GCP:s hemsida i den katalog som gäller för din bil så hittar du ditt avrostade rör.

http://www.gcp.se/katalog/modell/200/
har suttit granskat modell för modell, vad jag har kunnat se så har det varit någon form av kolkanister på samtliga 240 modeller med bensin motorer
på både förgasar som insprutning sidan sen den kom.
På någon av 140 modellerna som då var utan kanister så var det någon form av "backventil" uppfattade jag det som.....

Så mitt avrostade rör skall nog egentligen kopplas till en kolkanister,
Men då jag har kört med detta i närmare 20 år utan vetskap om detta samt utan att SPB har opponerat sig.
Så är jag nu inne på att "snygga" till och klamra fast det hela.

Men en fråga som jag inte har fått riktigt klart för mig är om bilen skulle gå bättre/må bättre på något sätt med tillkopplad kanister,
eller är dess funktion enbart för miljöns skull?

Vad jag har fått fram skall kanistern i sin tur kopplas till insuget, var har jag inte funnit,
det är där jag fick funderingarna om det kunde hänga i hop med min tomgång.....
Frrla skrev:din tomgång beror inte på den om du inte har under eller övertryck i tanken.
men något över/under-tryck lär det knappast vara då jag har haft avluftning rakt ut.
skalman65 skrev: men något över/under-tryck lär det knappast vara då jag har haft avluftning rakt ut.
en kompis fick undertryck i tanken, sen stannade motorn av soppabrist. om de sen är tanklocket eller slangen som skall släppa på under/övertryck vet ja inte. är inte så inne i systemet där (då de är ganska ovanligt med problem?).
skalman65 skrev:Den länken kommer var till stor nytta
Henke3 skrev:titta på GCP:s hemsida i den katalog som gäller för din bil så hittar du ditt avrostade rör.

http://www.gcp.se/katalog/modell/200/
har suttit granskat modell för modell, vad jag har kunnat se så har det varit någon form av kolkanister på samtliga 240 modeller med bensin motorer
på både förgasar som insprutning sidan sen den kom.
På någon av 140 modellerna som då var utan kanister så var det någon form av "backventil" uppfattade jag det som.....

Så mitt avrostade rör skall nog egentligen kopplas till en kolkanister,
Men då jag har kört med detta i närmare 20 år utan vetskap om detta samt utan att SPB har opponerat sig.
Så är jag nu inne på att "snygga" till och klamra fast det hela.

Men en fråga som jag inte har fått riktigt klart för mig är om bilen skulle gå bättre/må bättre på något sätt med tillkopplad kanister,
eller är dess funktion enbart för miljöns skull?

Vad jag har fått fram skall kanistern i sin tur kopplas till insuget, var har jag inte funnit,
det är där jag fick funderingarna om det kunde hänga i hop med min tomgång.....
Frrla skrev:din tomgång beror inte på den om du inte har under eller övertryck i tanken.
men något över/under-tryck lär det knappast vara då jag har haft avluftning rakt ut.
Som du ser innehåller de flesta bilder flera varianter och är det en F motor med så är det en kolkanister där oxå men det är inte till din motor.
Du skall kolla på utjämningssystemet bara.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]