Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
ska man använda olja så ta igen gammal använd, vanlig motorolja duger. gammal olja har inte samma skyddande effekt när det är massa järn och olika sulfiter, vatten mm i den.
jag sprayar min olja rakt på med tryckluft. men de går nog lika bra att damma på med pensel eller det som anses lämpligast. oljan kryper in själv efter en stund.

att folk rekommenderar linolja är för att den är tunnare och tar sig längre in i porer mm. men då ska man inte använda kokt olja för den stelnar och spricker. sen har man vattenbasäng och fin rost bakom olje-hinnan ett tag senare..

att använda tex teflon-spray på lack man ska fixa senare, är inte heller speciellt smart då det är svårare att få bort.

visst finns det massor med metoder. men bästta sättet är alltid bästa sättet. och ska de hålla så är blästern din bästa vän. men å andra sidan finns det ställen blästern inte kommer åt också...
Användarvisningsbild
av Allinug
Om du inte kan blästra så kan slipa först och sedan använda rostätare som tar bort det sista nere i porerna kemiskt.
Biltemas rostätare är sämre än Hagmans.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
När det är dags att fixa rosten ordentligt så ska införskaffa en bläster eller låna av någon. Tyvärr kan jag inte göra något åt rosten just nu och det är därför jag vill på något sätt förhindra att den blir värre under tiden.

Det där Dinitrol Combi Wax som White nämner, fungerar det verkligen? I sådana fall köper jag mig en sådan flaska och sprejar på.

Egentligen är det inge större idé att jag börjar kolla så mycket närmare på olja och sånt för att fixa rosten ordentligt förrän det är dags, men hur mycket kan en duglig bläster för en riktigt amatör/nybörjare tänkas kosta? Det kan vara bra att ha koll på så att jag vet om jag ska börja jaga en bläster eller om det bara är att köpa en.

Tack för er hjälp förresten!
Tråkig metod kanske, men den bästa lösningen för att stoppa fortsatt rostspridning är att undvika vägsalt.
Det innebär i praktiken att man måste köra en annan bil vintertid, som man inte är rädd om eller planerar att sälja innan skadorna från saltet visar sig.

Det är i princip omöjligt att skydda bilen helt. En riktig lack bevarar förvisso plåten, men detaljerna i motorrummet, kylaren, hjulupphängning, bromsar och avgassystemet tar stryk.
Användarvisningsbild
av Frrla
volvo244gle skrev:Tråkig metod kanske, men den bästa lösningen för att stoppa fortsatt rostspridning är att undvika vägsalt.
Det innebär i praktiken att man måste köra en annan bil vintertid, som man inte är rädd om eller planerar att sälja innan skadorna från saltet visar sig.

Det är i princip omöjligt att skydda bilen helt. En riktig lack bevarar förvisso plåten, men detaljerna i motorrummet, kylaren, hjulupphängning, bromsar och avgassystemet tar stryk.

de blev ja varse om när ena bilen som tjejen kört i 2 år och jag inte brytt mig om att kolla på en enda gång mer än nörvändigt. snacka om att de gick fort för rosten att sprida sig och äta genom plåten i salt och långt mellan tvättarna... hade iaf lagt på bakaxeln och dess detaljer + framvagnen några sprut med olja lite då och då. ena styrleden ser fortfarande som sprillans ny ut (om man torkar av den) och tror inte de andra delarna blev nå mycket värre på den tiden heller. dock har fjäderbenet fram rostat sönder. men va aldrig dit med olja heller.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
White skrev:Dinitrolen funkar! Men man får lägga ett hyggligt tjockt lager så det inte kommer syre och fukta på rosten. Har själv använt metoden då jag ville konservera rost tilla jag hade möjlighet att göra vid det seriöst.
Då kör nog jag på det! Jag hittade en burk med Dinitrol 33 men jag vet inte hur gammal den är och enligt Dinitrol så ska deras 77B tåla mycket mer krävande förhållanden.
volvo244gle skrev:Tråkig metod kanske, men den bästa lösningen för att stoppa fortsatt rostspridning är att undvika vägsalt.

Det är precis den metoden jag försöker köra på. Just nu är inte bilen körbar och så länge det finns vägsalt på vägarna så har jag inte bråttom med att få bilen klar. Sen till nästa vinter är planen att skaffa en annan bil. Det vore förstås kul att köra 240:n vintertid men samtidigt vill jag inte att den ska rosta sönder. Dock så finns det några vägar här som inte saltas om vintrarna så där skulle jag kunna köra men ska bilen användas som bruksbil så är det i princip bara saltade vägar som det kommer köras på.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]