Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns en "uppsjö" av tempgivare (överhettningsskydd) av alla möjliga typer och värden inom elektroniken. Jag köpte en liten 10x10x4mm "puck" (75°) med en växlande kontakt som jag tänkte jag skulle fästa med 2K-lim direkt på kylaren och ett relä mellan. Men jag "sprang på" en nästan ny kylare på en "självplockskrot" (200sek) när jag letade annat, så det blev inte av.

Mvh
Lennart
Hej! Jag har precis en sådan fläkt. Den har en grym kapacitet, behöver bara gå ett par sekunder så är tempen nere. Jag satte termokontakten på den anvisade platsen uppe till höger på kylaren. Termokontakten ska vara märkt 92 grader.
Har du reläet? Jag tog ett relä från en 850 det passar direkt och blir lätt att koppla. Jag tog även 850ins konsoll och skar till den och fäste den med en skruv precis framför batteriet.
Du behöver ingen brytare för säkerhets skull. Systemet funkar perfekt. Jag har haft detta i två år utan problem. Fläkten tar rätt mycket ström i startögonblicket men jag vet inte om det var det som knäckte generatorn. Hade en 65 A generator men har nu en 80 A.
Mvh
Bengt
Henke3 länkade i annan tråd och jag var ju tvungen att kikade genom lite. ser ju ut att vara "originalmonterat" PRECIS som jag tänkte göra ju!
Termokontaktens placering och samma gradantal. fast den jag beställde slår till på precis 90 grader. verkar va lite varierande på originaldelen?

Bild

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]