Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det där var två frågor som inte är så lätt att besvara. Jag tror att batteriet börjar brytas ner så fort spänningen kommer under en viss gräns, 11,6 volt. Sedan om det är ännu lägre, en "tjuvström" någonstans så går det bara fortare.
Batteriet blir inte särskilt mycket laddat när man kopplar med startkablar. Även om man står kvar och gasar en stund. Det man har gjort är ju egentligen att man har parallellkopplat ett batteri till. I princip skapat ett större batteri (varav den ena halvan är tom just då) generatorn i donatorbilen har en generator som (ganska grovt) är anpassad för det ordinarie batteriet. Har man då fördubblat batteriets storlek (ökat Amperetimmarna) så får man allt hålla på en rejält lång tid. Först skall man fylla upp det tomma batteriet. Sedan skall man också fylla batteriet i donatorbilen. Det fick ju klämma ur sig lite energi för att starta mottagarbilen alldeles innan.

Det går säkert att räkna på detta om man har alla uppgifter, Amperetimmar på båda batterierna och Ampere (kan räknas i Watt också) på generatorn. Och säkert någon mer faktor som jag inte kommer på just nu. I teorin kan man räkna på mycket. Dessvärre brukar det inte stämma i verkligheten när något har "bestämt sig" för att jäv**s.
av rid54
Jag kanske missförstod vad du skrev, men i första inlägget låter det som det inte är någon varningslampa som lyser. Sedan visar du att laddningslampan lyser när tändningen är på, men jag fattade det som att då var motorn inte igång. Därav mitt "försök". Lyser laddlampan när motorn står är det ju fullt normalt, men den ska ju slockna när motorn går. Tänds den inte när motorn står så är det nåt fel i magnetiseringskretsen eller så är lampan trasig. Typ... Och jag menade inte nåt förolämpande när jag undrade hur du visste att generatorn inte laddade.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
rid54 skrev:Jag kanske missförstod vad du skrev, men i första inlägget låter det som det inte är någon varningslampa som lyser. Sedan visar du att laddningslampan lyser när tändningen är på, men jag fattade det som att då var motorn inte igång. Därav mitt "försök". Lyser laddlampan när motorn står är det ju fullt normalt, men den ska ju slockna när motorn går. Tänds den inte när motorn står så är det nåt fel i magnetiseringskretsen eller så är lampan trasig. Typ... Och jag menade inte nåt förolämpande när jag undrade hur du visste att generatorn inte laddade.
Det är lugnt. Det är lätt hänt att det blir missförstånd. Jag uttryckte mig lite dåligt i början men det var så jag menade, varningslampan lös inte när motorn var igång men när bara tändningen var på utan att starta bilen så lös varningslampan. Och det är alltså som det ska vara?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nu har jag satt batteriet på laddning men innan jag gjorde det så mätte jag spänningen och multimetern visade 12,05V så batteriet verkar inte vara helt slut men det behövde nog laddas.
Användarvisningsbild
av lennarte
FyoDisco skrev:varningslampan lös inte när motorn var igång men när bara tändningen var på utan att starta bilen så lös varningslampan. Och det är alltså som det ska vara?
Det är ju helt rätt, den ska lysa när generatorn inte laddar och det gör den ju inte när motorn står still... :roll:
Det jag skrev om i början var om lampan inte lyste med tändning på. kan det vara kolen. Lampan jordas nämligen genom kolen, så lyser lampan är kolen hela. Om däremot lampan lyser med motorn igång, då är det något fel på generator/regulator. Om remmen till generatorn är väldigt dåligt spänd, kan generatorn ladda så pass mycket så lampan slocknar men inte mer för då slirar remmen istället. Generatorn går väldigt tungt när den laddar, så det måste vara ordentligt sträckt rem. Det ska gå att "trycka ner" remmen max 1 - 2 cm mellan 2 remskivor (lite beroende på längden mellan dom givetvis)

Mvh
Lennart
av Rådlös
Vi kanske skall förklara begreppet Vilospänning lite grand. Det är när batteriet har fått stå helt opåverkat i flera timmar, kanske en hel dag om man skall vara noga. Då skall ett fulladdat batteri ligga på 12,7 volt. Och det får ju inte gå under 11,6 volt. (Helst inte under 12 volt)

Nu vet vi inte exakt vad som är felet på din bil, men om man har ett lite "halvdåligt" batteri som man mäter spänningen på så kan den säga t.ex 12,5 volt. Men mäter man med en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/
så kanske man får ett helt annat värde. Instrumentet har ett inbyggt motstånd som gör att batteriet måste lämna ifrån sig ström, Ampere under mätningen. Och då visar instrumentet om batteriet klarar det som man skulle kunna begära av batteriet.
Instrumentet i exemplet är kanske bara ett "hobbyinstrument" för en garamekaniker. Det finns proffsinstrument som har inbyggt minne och utskriftmöjlighet o.s.v. Men dom kostar därefter.
Men om man håller på att felsöka och kanske misstänker att batteriet är dåligt, kan man vända sig till någon som har en sådan här batteritestare. Då får man klart besked. Större bensinstationer som är lite serviceinriktade och säljer batterier eller bilelektriker har sådana här. Och naturligtvis större bilverkstäder också. Om man då är lite listig och förutseende så åker man till den firma som man eventuellt vill köpa ett nytt batteri av.

Så fortsätt på det du har börjat med. Ladda upp batteriet. Testa sedan laddningen. Den mäter man direkt på batteripolerna medan motorn går (generatorn laddar) Det är som en sorts "tröskel" där på laddspänningen. Den måste överstiga 13,8 volt för att laddningen skall fastna i batteriet. Och en frisk laddningsregulator ser till att det blir så. Nu är det så väl att om regulatorn är dålig så kostar en ny bara runt en hundralapp. Ofta har den nya kol inbyggda också.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag är verkligen inte särskilt haj på det här med elektricitet, trots att jag har försökt att förstå flera gånger, men en vacker dag ska jag väl förstå. Jag är i vilket fall som helst tacksam för er hjälp!

Om vilospänningen är 12,05V på detta batteri så är det ingen vidare vilospänning alltså, men den går ju inte under 12V i alla fall, så det är inte kört för batteriet då? Jag hoppas kunna fortsätta att testa och mäta när jag har vaknat. Batteriet har laddat hela dagen och laddar än. Ganska lång tid men jag har hört att de allra sista procenten av batteriets kapacitet kan ta väldigt lång tid att ladda beroende på dens skick.

Jag kollade remmen tidigare och jag vet inte om den var för dåligt spänd. Det gick att trycka ner den några centimeter. Är inte säker på om det var mer än 2cm men det kan ha varit det. Ska kolla mer på det senare. Om man startar motorn, går det att se om remmen är för dåligt spänd när allt snurrar?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nu är batteriet fulladdat och multimetern visade 13,25V. Lite hög spänning möjligtvis men det kanske är för att batteriet just hade laddats. Enligt bilden som Rådlös lade upp på förra sidan så är laddningspänningen 13,8V till 14,1V och det kanske tar en kort stund innan spänningen sjunker till vilospänning på 12,7V, eller är jag helt ute och cyklar? Batteriet verkar i alla fall vara friskt och jag hade tänkt montera tillbaka det senare detta dygn men innan det sker så ska jag kolla spänningen igen för säkerhetsskull.
av rid54
Jo, det tar lite tid innan batteriet "hamnar i vilospänning" efter laddning. Det är säkert bra att kolla innan du monterar, men det finns ju ingen fara med att sätta i ett dåligt batteri (dvs inget går sönder). Kolla sedan spänningen på batteripolerna när motorn går, då ska den återigen stiga upp till 13,8 - 14,4 V, nånstans i det intervallet ligger normal systemspänning i en bil när den är igång (det varierar alltså, lite beroende på varvtal bl.a). Är spänningen under 13 V är nog laddningen i bilen bristfällig (generatorn).
av Snuddas
Har samma fel på min 460.
laddlampan lyser. vad jag kan få fram med multimeter så ligger batteriet på 11,8 när jag har bilen igång och 12.5 när bilen är avstängd.
testade byta generator från skroten (skulle varit testad) men det hjälpte inte. har gått igenom alla kablar inkl laddkabeln.
har försökt leta på nätet efter ny laddregulator[/b]. men verkar inte finnas någon av rätt modell.
tyvärr sitter det en Valeo 14V 70A [/b]och det är inte världens lättaste att hitta.
går inte heller att skaffa ny generator på typ biltema eller nått för att testa. men har hittat någon på misterauto för 1500:- ca.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]