Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Vakuumläckor brukar resultera i hög tomgång kall och ojämn tomgång varm, iaf på mina E maskiner. Sitter kontakten på termotidkontakten (stor mässingsgivare längst bak på toppen på insugssidan) fast? Det är vanligt att den är avbruten och den styr ju kallstartsfunktionerna.
Kan även vara styrtrycksventilen som inte fungerar som den ska. Sitter en eluppvärmd bimetall inuti den som sänker styrtrycket kall (ger mer soppa in i motorn) och höjer trycket allt eftersom motorn blir varm (värms även av motorolja ifall eluppvärmningen slutat fungera)
av Amarace
Om kallatartventilen skulle läcka blir det tvärtom, kall behöver motorn mer bränsle och går bättre om den får lite mer, varm så får den isåfall för mycke och går sämre.
(Testa själv genom att dra bort originalkontakten på den och sätt dit två kablar, jorda en och "dutta" den andra mot plus på batteriet, då den är kall lär den öka lite för att sedan sjunka igen, varm så lär den sjunka lite för att sedan öka igen)
Användarvisningsbild
av Frrla
de är ju precis det jag menar om du läser mitt inlägg igen Amarance. speciellt den sista meningen kanske?

men gör som som andra säger och kolla andra saker som inte sitter direkt på insprutet väldigt lättilgängligt istället.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Frrla skrev:de är ju precis det jag menar om du läser mitt inlägg igen Amarance. speciellt den sista meningen kanske?
Du skrev att den blir låg kall och hög varm, Amarace skriver tvärt om! Hur får du det till att vara detsamma!??
Användarvisningsbild
av Frrla
om vi säger att ventilen läcker. och man ställt motorn efter det varm så den går bra. för det är fullt möjligt!

när motorn är kall skall den öppna om allt står rätt till eller har jag fel? om då ventilen är felande chokar man ner motorn tills den når normaltemp.

Tror ni mig inte så gå ut och lyft upp tallriken eller koppla ström på ventilen så får ni se själva om den surar ner motorn (som jag påstår) till stopp eller börjar rusa!
av Amarace
Om su ställt in den varm för kompensering av läckande kallstartventil så är det fortfarande inte ett problem kall.

Kallstartventilen är endast inkopplad vid start, max 7 sekunder beroende på motortemp (och som lägst 3sek), det är enda funktion kallstartventilen har, en on/off ventil. Därför påverkar det inte som du säger.
Användarvisningsbild
av Frrla
Va är det som ni inte förstår?

Om ventilen LÄCKER ut bensin i den mån dom brukar göra innan man får tillräckligt stort problem att motorn nästan stannar har de väll inget å göra med elektroniska biten över huvud taget..

Inte heller när den är varm om nu motorn är inställd VARM efter mängden bränsle ventilen LÄCKER..
Användarvisningsbild
av Hilmer
"Läcker som dom brukar"!? Det är inte direkt vanligt att kallstartsventilen läcker, jag kan för stunden inte komma på en enda gång som just kallstartsventilen varit ett problem och då har det passerat en ansenlig mängd k-jet bilar i min ägo!

Förfarandet är så som Amarace förklarade tidigare, att man kompenserat en eventuellt läckande kallstartsventil genom att justera det övriga anser jag vara näst intill obefintligt! För varför behöver man justera om allt är okej, det gör man ju i så fall endast om man inte orkar göra en korrekt felsökning.
För övrigt tror jag du ska passa dig för att försöka slå Amarace på fingrarna vad det gäller k-jet...
av Amarace
Ffrla, det är du som inte förstår tror jag, orkar inte tjaffsa. Hoppas iaf trådskaparen kollar upp tillsatsluftsliden innan han börjar med annat, då slipper han kolla nåt mer ;)

Hilmer, haha, nja, jag är långtifrån nån expert, så nog kan han slå mig på fingrarna, men jag brukar vara svår att överbevisa ibland :)

Edit, och jag liksom Hilmer har inte stött på en läckande kallstartventil nån gång, och då har jag haft ett stort antal k-jet bilar av olika fabrikat, och skruvat i desto fler. Har inte heller någon gång misslyckats att få en k-jet bil att gå fint och bra trots tidigare "mekanikers" bravader med att förstöra.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]