- ons 30 sep 2015, 20:46
#1008053
Vakuumläckor brukar resultera i hög tomgång kall och ojämn tomgång varm, iaf på mina E maskiner. Sitter kontakten på termotidkontakten (stor mässingsgivare längst bak på toppen på insugssidan) fast? Det är vanligt att den är avbruten och den styr ju kallstartsfunktionerna.
Kan även vara styrtrycksventilen som inte fungerar som den ska. Sitter en eluppvärmd bimetall inuti den som sänker styrtrycket kall (ger mer soppa in i motorn) och höjer trycket allt eftersom motorn blir varm (värms även av motorolja ifall eluppvärmningen slutat fungera)
Kan även vara styrtrycksventilen som inte fungerar som den ska. Sitter en eluppvärmd bimetall inuti den som sänker styrtrycket kall (ger mer soppa in i motorn) och höjer trycket allt eftersom motorn blir varm (värms även av motorolja ifall eluppvärmningen slutat fungera)
740 Turbo -87, 740 GL -85, 740 GLT 16V -88, Amazon -65 (evighetsprojektet), mm