Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1004532
Den kan ju vara dålig så att gnistan försvagas påtagligt.
Man kan Ohmmäta tändspolar. Primärlindningen, den som börjar med den tunna kabeln från fördelaren skall mellan stift 1 och stift 15 på tändspolen ha ett Ohmvärde på 1 - 2 Ohm. Stift 15 är det stift som matar spänning från tändningslåset. Mellan det stiftet och den stora utgången uppepå locket på tändspolen, sekundärlindningen, skall det vara ett Ohmvärde på 12 000 - 15 000 Ohm. Alltså 12 - 15 KOhm.
Om det är oändligt Ohmvärde, brukar visas med en liggande 8, så är det avbrott i någon lindning. Är det något "svävande" värde någonstans där emellan så är det överslag i tändspolen och ger försvagad gnista.
"Men jag ser ju gnistor på tändstiften!" Säger du kanske nu? Så här är det när man kollar gnistan på stiften så är det ju ute i fria luften. Här har vi ett måttligt och bekvämt lufttryck. Då orkar även den svagaste gnista hoppa över på ett tändstift.
Inne i motorn under kompressionstakten är lufttrycket ca 10 gånger högre än utanför motorn. Luft är en (relativt) bra isolator. Inne i motorn är trycket ca 10 gånger mer och även isolationsförmågan i den komprimerade luften ungefär 10 gånger mer. Därför krävs det att man har god kondition på sitt tändsystem. Ett klassiskt exempel på motsatsen är ju när man har gamla spruckna tändkablar och det regnar ute. Då läcker den mesta av gnistenergin bort innan gnistan har kommit fram till tändstiftet.
Och även om det är torrt fint sommarväder så kan mycket energi gå förlorad i dåliga tändsystem.

Ett litet OBS bara. När man Ohmmäter någon enhet så kopplar man först bort alla kablar på den aktuella enheten. (Men noterar var dom satt) Det får inte vara någon spänning någonstans när man Ohmmäter.
Det finns kontrollmetoder för att kolla tändkablar etc. etc. men det tar vi om du behöver göra det. Börja med att Ohmmäta tändspolen.

Ett tillägg du undrar om kamremmen har hoppat över några kuggar? Det kan du endast kolla när motorn står i nolläge. Det vill säga när ettans cylinder är i förbänningsläge och i topp. Då kan du se remmen och märkningarna enligt den här bilden: http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/ Där ser du märkningarna på alla hjulen och motsvarande streck på remmen. Viktigt att veta: Vevaxeln går två varv medan kamaxeln bara går ett varv. Detta gör att man kan få veva motorn en bra stund innan man kommer i detta läget då motorn är nollställd. Men öva gärna på det för om du skall byta kamrem, så skall du alltid nollställa motorn först av allt. Innan du öppnar något.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1004554
http://i37.tinypic.com/35008pf.jpg
Så här ser det ut på vevaxeln med kåporna på. Du vevar runt motorn tills du ser ett streck på remskivan mitt utför där 0-an på kåpan är. Då ska en rund prick i ytterkant på kamaxelhjulet stå rakt upp (nästan) mot ett märke på plasten bakom hjulet. Du måste ta bort den övre, yttre kåpan. Pekar pricken neråt, får du veva ett varv till. Stämmer inte märkena då heller är det fel.

Mvh
Lennart

PS, du har ju en 240. Då måste du ha koll på drivhjulet till fördelaren också. Det finns ett märke i kanten på fördelaren som rotorn ska peka på när motorn är 0. Man kan inte gå efter dom gula (?) märkningarna på remmen (om dom finns kvar), dom används bara vid (ny)montering av remmen.
av Voyce
#1004860
7500ohm mellan stift 15 och stora utgången på spolen. Verkar som jag behöver en ny tändspole.
Återkommer när jag fått tag i en och provat.
av Voyce
#1005046
Tyvärr ingen skillnad med annan tändspole, beter sig exakt likadant.
Ang Kamremmen har jag bara kollat så märkningen på remhjul vevaxel samt kamaxeldrev stämmer.
Är det sannolikt att Kamremmen har hoppat så att drivhjulet till fördelaren flyttat sig och skulle det isåfall ge detta syndrom?
Även om det inte är löst än med bilen vill jag passa på att tacka för all hjälp och tips jag fått här på forumet i detta ärendet. Helt perfekt med så mycket kunskap samlat på ett ställe :)
av Rådlös
#1005088
Tändföljden är 1, 3, 4, 2. Fördelaren roterar medurs.
På den bilden med kamremsbyte som jag länkade till ser man att mellanaxelhjulet (det som driver fördelaren och oljepumpen heter så) skall märkningen ligga vågrätt i linje med hjulcentrumet när motorn är nollställd. Tänk dig alltså en vågrätt linje genom hjulcentrumet och rakt ut åt höger. Om du hittar märkningarna på hjulen, ser ut ungefär som ett körnslag, så fyll gärna i dom med Tippex eller någon annan färg.
Något som inte framgår direkt på bilden i länken är att man kan tänka sig en rak linje (men den lutar i samma vinkel som motorblocket) mellan centrum på vevaxelhjulet och centrum på kamaxelhjulet. Då skall märkningarna ligga i samma linje. På kamaxelhjulet blir det på översidan och även på vevaxelhjulet. Märket på remmen, om det fortfarande syns har dock i det läget "rätat ut sig" och rört sig några cm från märket på hjulet, men det är ju bara att räkna kuggar på remmen och dalar på hjulet, så kommer man rätt.
Du skall få en bild att titta på. Den visar visserligen en fördelare till en B18/20, men principen är densamma i B 21/23/230. När motorn är nollställd skall dom här två märkningarna dels vara mitt för varandra som dom gula strecken visar och tändkabeln för ettans cylinder vara rakt över rotorn. Och hela fördelaren skall då sitta så att märkningarna och ettans tändkabel pekar ungefär vinkelrätt ut från motorns längdriktning. Och en upplysning bara i hastigheten, fördelaren sitter i ett fast läge. Förtändning sköts av elektroniken.

Bild
av Rådlös
#1005197
Nej, du skall nog se till att märket på kamhjulet och mellanaxelhjulet stämmer först*. Vågrätt ut till höger på centrumlinjen. Sedan kan du lossa fördelaren och lyfta upp den och sätta ner den rätt. Men här kommer jag in på lite "svag is". I B18/20 sitter ett kugghjul som ligger mot kamaxeln. Motsvaras av din mellanaxel. Det finns en risk att kugghjulet följer med upp när man lyfter ur fördelaren. Eftersom det är snedskurna kuggar så vrider kugghjulet sig kanske ett 1/4 varv och faller sedan tillbaka i fel läge. Detta är ett känt fenomen i B18/20, men jag vågar inte säga hur det är i B21/23/230. Men det kanske någon annan vet här?
Om du tittar på min bild igen så ser du ett litet streck i kanten på fördelaren, i metallen. Det skall markera cylinder 1. Kolla om du hittar något sådant på din fördelare. (Jag är inte "helsäker" på att det finns i din fördelare) Och som jag sa tidigare, fördelaren i B230 F-motorer med LH 2.4 har fördelaren i ett fixerat läge. Den skall alltså inte vrida sig på något sätt. Det sköter elektroniken i stället.
Lite överkurs: Motorerna i 740 och 940 har fördelaren i en förlängning på kamaxeln i stället. Därför kan det här mellanaxelhjulet peka hur som helst i dom motorerna. Sådana motorer med fördelaren på kamaxeln passar inte i en 240. Dom blir för långa.

*Jag anser att du måste få rätsida på remmen och markeringarna först av allt, för du kommer antagligen att bli tvingad att byta kamrem ganska snart ändå när bilen har stått så länge. Gummi åldras även om man inte påfrestar det med drag- och vridkrafter. Så du kanske borde satsa på det redan nu?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1005281
absolut bra med ny kamrem. men jag skulle se till och få igång motorn först och byta remmen(eventuellt spännaren också) direkt efter ist. men det är jag det.

hade isär min -87 med LH 2.2 och den fanns det inget streck i fördelaren. men den gick dåligt och var svårstartad eftersom kamremmen hade "hoppat" på fördelaren. så jag ställde den rätt med kamremmen och såg till att den låg i ok läge mot ettans cylinder (kollade mot fördelarlocket) och vipps så gick den felfritt.
Jag vet inte om något i elektroniken var felande, men 2 kugg var fel iaf.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]