Den kan ju vara dålig så att gnistan försvagas påtagligt.
Man kan Ohmmäta tändspolar. Primärlindningen, den som börjar med den tunna kabeln från fördelaren skall mellan stift 1 och stift 15 på tändspolen ha ett Ohmvärde på 1 - 2 Ohm. Stift 15 är det stift som matar spänning från tändningslåset. Mellan det stiftet och den stora utgången uppepå locket på tändspolen, sekundärlindningen, skall det vara ett Ohmvärde på 12 000 - 15 000 Ohm. Alltså 12 - 15 KOhm.
Om det är oändligt Ohmvärde, brukar visas med en liggande 8, så är det avbrott i någon lindning. Är det något "svävande" värde någonstans där emellan så är det överslag i tändspolen och ger försvagad gnista.
"Men jag ser ju gnistor på tändstiften!" Säger du kanske nu? Så här är det när man kollar gnistan på stiften så är det ju ute i fria luften. Här har vi ett måttligt och bekvämt lufttryck. Då orkar även den svagaste gnista hoppa över på ett tändstift.
Inne i motorn under kompressionstakten är lufttrycket ca 10 gånger högre än utanför motorn. Luft är en (relativt) bra isolator. Inne i motorn är trycket ca 10 gånger mer och även isolationsförmågan i den komprimerade luften ungefär 10 gånger mer. Därför krävs det att man har god kondition på sitt tändsystem. Ett klassiskt exempel på motsatsen är ju när man har gamla spruckna tändkablar och det regnar ute. Då läcker den mesta av gnistenergin bort innan gnistan har kommit fram till tändstiftet.
Och även om det är torrt fint sommarväder så kan mycket energi gå förlorad i dåliga tändsystem.
Ett litet OBS bara. När man Ohmmäter någon enhet så kopplar man först bort alla kablar på den aktuella enheten. (Men noterar var dom satt) Det får inte vara någon spänning någonstans när man Ohmmäter.
Det finns kontrollmetoder för att kolla tändkablar etc. etc. men det tar vi om du behöver göra det. Börja med att Ohmmäta tändspolen.
Ett tillägg du undrar om kamremmen har hoppat över några kuggar? Det kan du endast kolla när motorn står i nolläge. Det vill säga när ettans cylinder är i förbänningsläge och i topp. Då kan du se remmen och märkningarna enligt den här bilden: http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/ Där ser du märkningarna på alla hjulen och motsvarande streck på remmen. Viktigt att veta: Vevaxeln går två varv medan kamaxeln bara går ett varv. Detta gör att man kan få veva motorn en bra stund innan man kommer i detta läget då motorn är nollställd. Men öva gärna på det för om du skall byta kamrem, så skall du alltid nollställa motorn först av allt. Innan du öppnar något.