Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för svar gubbar!

Den har pulsair ventiler och har tittat till dom tidigare, nästan ingen sot (som folk säger att det ska bli om ventilerna fallerar).

Men som sagt, tvivlar på att det är pulsair systemet för att det som sagt verkar vara gnistan (om nu inte jag missat något och pulsair ventilerna kan påverka gnistan). Felsökte genom att ta loss en tändkabel och koppla till ett löst tändstift, man ser ingen gnista när man försöker starta och kränger man tills man ser en gnista så startar motorn i samma ögonblick som man ser första gnistan, så verkar vara nåt med elen. Det kluriga är att det händer bara nära motorn är varm som sagt.

Har bytt tändspolen och det gjorde ingen skillnad, är ju Bendix tändning på B230K och därmed har jag också bytt tändmodul då denna sitter tillsammans med spolen på detta system om jag inte misstar mig.
Efter jag kollat på bilden du länkade Arne så verkar det som att det fattas en del av min pulsairslang.

Bild

Såhär ser det ut i mitt motorrum, delen finns inte.
Bild

Vad är det för del och vilken funktion har den? Den markerade delen på bilden finns inte i mitt motorrum, vet inte om det är en del av problemet eller om det bidrar alls till startsvårigheterna då det som sagt verkar vara elen.
Har själv en 244 -85 med problem att starta ibland.

Felet satt i kärvande nålventil i förgasaren.
Brukade hjälpa ibland om man knackade på förgasaren.

Annars en mycket pigg och rolig förgasare :D
P165B skrev:Har själv en 244 -85 med problem att starta ibland.

Nu sitter det en helt annan förgasare på B230K modellen är på B230A som sitter på -85:an.
Arne skrev:
P165B skrev:Har själv en 244 -85 med problem att starta ibland.

Nu sitter det en helt annan förgasare på B230K modellen är på B230A som sitter på -85:an.
Det är ju även som jag tidigare skrivit något med elen som är felet, det verkar inte vara något fel på förgasaren. Tror att det är vevaxelgivaren, ska prova köra lite brakleen på svänghjulet och rengöra givaren lite, sen har jag en i reserv också som jag ska prova om rengöring inte löser det. Ska försöka återkomma med resultat när ingreppet väl är gjort.

En rolig anekdot är dock att det hängde en lös skruv (ingen skruv som skulle sitta någonstans verkar det som) i förgasaren precis ovanför det första spjället, måste vara från nån verkstad där förra ägaren lämnat in. Kändes ungefär som att röntga och hitta att kirurgen lämnat skalpellet inuti ens kropp efter en operation. Den gav inga symptom dock och det blev ingen skillnad när jag tog bort den.

Redigering 2015-10-19: Jag har inte bytt givaren ännu men nu när det börjar bli kyligare är den inte tjurig längre vid varmstart men givaren är nog fortfarande defekt men kylan avhjälper det nog för tillfället, kan nog köra hela vintern innan jag måste byta den till nästa sommar.

Redigering 2015-11-02: Givaren är nu bytt men återstår att se till sommaren först om det gjort någon skillnad.

Redigering 2016-08-28: Det var givaren, bilen har gått felfritt hela sommaren även i +30 grader.
Kul att byte av vevaxelgivaren hjälpte och att den går bra nu :D

Min -91a var också svårstartad varm, fick vänta en kvart innan den startade, men den startade alltid bra kall. Jag provade bara på chans att byta bränslereläet och då simsalabim så startar den alltid som den ska. Alltid knepigt med elfel.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]