- lör 15 aug 2015, 18:36
#996856
Prova att koppla ur spridarna, och använd startgas igen.
För om
- det finns bra gnista på alla stift
- det finns kompression
- kammen går runt och kamremmen sitter rätt
då tänder motorn på startgas. Annars måste något av detta saknas.
Säker på att gnistan är kraftig nog? Ska vara blåvit, och det "knäpper" ganska högljutt om ett löst stift. Svag gulaktig gnista duger inte. Jämför med en annan bil om du är osäker.
Motorn kan tappa kompressionen om den dränks i bränsle och man gör många startförsök. Det hörs isåfall på att startmotorn går alldeles för lätt runt. Lösningen är då att skruva ur stiften, hälla aningen olja i varje cylinder, skruva tillbaka stiften och köra på startmotorn med spridarna urkopplade tills det låter normalt. Sedan går den att starta som vanligt. Men det händer nog inte jätteofta på dessa motorer.
För om
- det finns bra gnista på alla stift
- det finns kompression
- kammen går runt och kamremmen sitter rätt
då tänder motorn på startgas. Annars måste något av detta saknas.
Säker på att gnistan är kraftig nog? Ska vara blåvit, och det "knäpper" ganska högljutt om ett löst stift. Svag gulaktig gnista duger inte. Jämför med en annan bil om du är osäker.
Motorn kan tappa kompressionen om den dränks i bränsle och man gör många startförsök. Det hörs isåfall på att startmotorn går alldeles för lätt runt. Lösningen är då att skruva ur stiften, hälla aningen olja i varje cylinder, skruva tillbaka stiften och köra på startmotorn med spridarna urkopplade tills det låter normalt. Sedan går den att starta som vanligt. Men det händer nog inte jätteofta på dessa motorer.