Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Deedum skrev:Ska titta efter förvärmarslang på Biltema då. Resten ser helt ok ut.
Just den slangen som sitter på 740 har utgått på Biltema. Jag tog storleken större och det funkar om man sparar den gamla slangen i ändarna och trär den nya över. Jag tror det är samma slang på 240.

Mvh
Lennart
av Deedum
Vilken bra sida med reservdelar! Och att butiken ligger bara fem minuter med bil härifrån... ändå hade jag missat den. Tack!
av Deedum
Som jag nämnde råkade jag nog spänna remmarna aningen för hårt först, för efter någon dag var all kylvätska borta ur systemet och jag lokaliserade läckan till vattenpumpen ... Jag tror att det bara var packningarna, för pumpen kändes fin när jag tog bort den, men när jag ändå skulle riva så mycket tänkte jag att det var bäst att byta pumpen också. Jag upptäckte hur mycket lättare det var att ta bort generatorn nu när fläktkåpan var borta (tips från en amatör bara;)

Nu tycker jag att det knackar från styrservopumpen, suck. Det känns som ett något större jobb, och dyrare delar.

Vad gör man inte för sin lilla mamma!

Hej
Användarvisningsbild
av lennarte
Deedum skrev:Nu tycker jag att det knackar från styrservopumpen, suck. Det känns som ett något större jobb, och dyrare delar.
Aldrig får man vara riktigt glad, kolla så det är olja i behållaren bara. Det brukar låta och rycka i ratten när nivån börjar bli låg. När du sätter i ny vattenpump, tänk på att du ska skruva i alla skruvarna mot blocket ända in utan att dra fast. Med en kofot eller kraftig skruvmejsel trycker du pumpen uppåt och spänner skruvarna. Så blir det tätt.

Mvh
Lennart
av Deedum
Tack, oljan kollar vi regelbundet: det läcker nämligen från hydralröret... Men det finns olja. Ska se om vi byter pump i sommar.

En annan fråga, nu när jag har ett par av de bästa på forumet i den här tråden ;) Jag har försökt fråga tidigare: motorn får för mycket bensin och om jag kör spridartestet via diagnosboxen (testet där ventilerna börjar knäppa) hörs det inget från kallstartsventilen. Lampan blinkar men ventilen är tyst. Finns det något annat sätt att kolla kallstartsventilen? Om den är öppen för jämnan tex... Bilen kan vara svårstartad när den är varm

Martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Lättast är nog att skruva ur ventilen när motorn är varm. Trycket ligger ju kvar en stund efter du stängt av motorn. Annars får du be någon "köra" på starten, dra loss en av dom klena kablarna på tändspolen annars startar den. Trycket kommer direkt. Ventilen ska vara helt tät. Sedan finns det en Termotidkontakt som styr kallstartventilen. När du försöker starta motorn kall (det ska vara väldigt kallt) så sprutar kallstartventilen in bensin medans du kör på starten. Men bara en viss tid, sedan stänger Termotidkontakten av strömmen till kallstartventilen så du inte ska kunna "sura ner" motorn. Jag vet inte exakt vilken temperatur det gäller, men det är en (bra) bit under 0°. Vid "vanlig" kallstart sköter styrboxen så det kommer mera bränsle den "vanliga" vägen

Mvh
Lennart
av Deedum
Ok, tack för bra beskrivning! Men kan man då se ifall ventilen är öppen konstant? För det måste kanske motorn gå igång? Det jag undrar är om den läcker lite hela tiden eftersom bilen sotar lite, drar mycket bensin, kan vara svårstartad när den är varm (men väldigt lätt kall!) och att jag har läst ut felkoder för mager/fet blandning dellast (2-3-1). Men om den var öppen jämt kunde man kanske inte köra alls..? Skulle det bli för surt?

Martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Den behöver inte vara helt öppen, det räcker att den läcker lite. När den fungerar sprutar det ordentligt, när det läcker "sipprar" det ut lite hela tiden. Både varm som kall, därför kan det bli för mycket när den är varm. Det droppar alltså även när motorn är avstängd.
.
Mvh
Lennart

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]