Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Har hört om det här på en ganska ny grävmaskin där den börja ryker blått för att oljeringarna fastnat och att reparatören då sa att man då skulle varva ordentligt och sen spruta med en pump spray flaska så vattnet är fin fördelat in i motorn och enligt han som berätta det för mig sluta den ryka efter bara några sprutningar med pumpspray flaskan. Sen hade det inte hänt igen sa han.

Så ska man testa det tror jag inte man ska hälla in vatten utan i så fall spruta en fin dimma med vatten. För att minimera risken för skador.

Annars så kör den i hög fart en längre sträcka så ska du se att det är helt rent och inte en sot flaga kvar om det är en bensin motor vi talar om.
Jag kör vatten/metanol insprut på min ena "lekbil" med en 1.9 vw dieselmotorn i. Den ser helt ny ut invändigt (insug och topplock) eftersom vattnet tar med sig sot ur motorn. Sen kyler det bra på samma gång.
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja frågan är hur rädd man ska vara att prova ta fram sprutkannan.
Är ganska rädd om bilen för den är helt original och väldigt fin.

Men det är ju också en risk med etanol ifall bränslefördelaren täpps igen. Menbranen går inte att göra rena på ett vettigt sätt har jag hört. Men andra sidan så kanske det löser sig med det ist om de är så. + att tanken å filtret på tankpumpen var klinisk rent när jag kollade också bytte för ett par månader sedan.
Om du har ett tämligen nytt bränslefilter nu, så kan du köra långt innan det är någon risk för dig.
Det vanliga är att så kallade hobbybilar, bilar som bara går en del av året, kan drabbas av hartsbeläggning i bränsletanken och i ledningar etc. etc. Det blir som en slaggprodukt av bensin och den drabbar just bilar som inte används så ofta. Etanol löser upp det här hartset, men om filtret fungerar som det är tänkt så skall det stanna där. Och har du då ett nytt filter så finns det ganska "mycket plats" för den här hartskleggan. Man kan genom att mäta strömförbrukningen till bränslepumpen hålla koll på filtrets genomsläpplighet. Om pumpen börjar dra mer ström så kan det betyda att filtret börjar bli igensatt.

Lite överkurs: Det är det här fenomenet där etanolen löser upp hartsen som har givit upphov till ryktet att etanol skulle ha ihjäl bränsleslangarna. Så här ligger det till. Äldre bränsleslangar hade en gummikvalitet som inte gäller i dag, med två undantag. Biltema och Jula. Dom säljer fortfarande en slang av märket ILO. Den spricker efter bara något år. Kolla här http://www.nbmarine.se/ Gå vidare till A-Fordsidor. Gå in på Dagbok. Gå till 2009 10 maj. Läs och se bilden. Om man går lite bakåt i dagboken kan man uppskatta när slangen monterades.
Man behöver inte köpa bränsleslang på Biltema. Det finns riktig godkänd slang på t.ex OK-Q8 och många andra ställen. Moderna bilar har sedan 80 - 90-talet riktig och godkänd slang.
Nu kommer vi in på harts och etanol. Dom gamla slangarna sprack alltså. Hartsen kunde till nöds fylla igen dom mikroskopiska sprickorna och slangen kunde uppfattas som tät. Sedan kom etanolen och löste upp hartset och slangen började läcka. Då fick ju etanolen skulden för detta. Men slangen i sig var lika dålig (farlig) oavsett vilket bränsle det var i den.
Det finns ett uttryck: Allt som tål bensin, tål också etanol!
Den skitslangen tål inte ens glykolvatten :-/
Användarvisningsbild
av Frrla
Kul med lite matnyttig info man helt ignorerat eller missat innan :)

Kan iaf säga att ja har blåst på lite hårdare ett par mil ikväll och justerat bränsle ca 1/10 påökat.
Den "missar" inte lika mycket på tomgång och tomvarvar man runt 2:an och håller den still går han fint. Men rycker iaf lite när man kör. Svårt att dra slutsatser redan men visst gick det att få han snällare redan iaf. Om de beror på v-power å sprit tills man råkar få i 95 igen någon dag å den blir som förut eller skärper sig vet inte jag än iaf..
Användarvisningsbild
av Frrla
Har kört ett tag nu och den verkar vara fri från det värsta sot och sånt
Har däremot stött på första problemet med spriten. Vart överfullt med olja. Ca 1cm över på stickan. Det resulterade i att packboxen på kamaxeln for ut. Hann upptäcka det i tid så har satt dit en ny och tömt lite olja.

Nu vet jag inte hur jag ska köra längre. Undrar om något annat hänt.. Tror jag kan vara lugn eftersom den boxen fick lite fett på utsidan eftersom den inte gick i så lätt när den byttes för ett år sedan.
Frrla skrev:Har däremot stött på första problemet med spriten. Vart överfullt med olja. Ca 1cm över på stickan. Det resulterade i att packboxen på kamaxeln for ut.
Hur har du det med vehusventilationen?? P-boxen kan inte "flyga ut" bara för att det är 1 cm för mycket olja. Att det "spär ut" oljan i vevhuset är ju ett "vinterproblem" i huvudsak. Det spär ut oljan med oförbränt bränsle vid många kallstarter och korta sträckor, det har inget egentligen med etanol att göra även om problemet kan förvärras av etanol. Förvärmningsslangen från grenröret är ett måste, jag har tagit bort spjället i filterhuset och "kört" slangen rakt in (tätat runt slangen med en tvättsvamp!!! ?:-/ ). Har inte haft någon tendens till spädning i vinter trots 100% E85 och i princip aldrig längre körsträcka är 6,8 km (till jobbet). Motorvärmare förstås, både hemma och på jobbet.
Fortsätter det att "fylla på" bör du byta oljan. En cm över är ingen katastrof vid normal körning, men det är just därför att det är kortare bytesintervall på etanolbilar

Mvh
Lennart
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]