Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mago
Ja magnetventilen måste fixas det är klart. Men jag klarar inte hitta något problem med den. Måste ta loss förgasaren antar jag. Ska göra en komptest när jag får tid. Har bara en sån med gummitopp som man ska trycka mot tändstiftshålet.... Duger kanske för att se om det är skillnad mellan cylindrarna?
Var på besiktning i går. Den gick igenom utan anmärkningar! 0.97 i co-halt. Det betyder väl att den inte är så snålställd? Eller är det för lågt? Kan inte lita på vad som står i Hynesboken kan jag tänka mig. Kanske inte säger nåt om bränsleblandingen medan man gasar?
Kände på rotoraxeln under fördelarlocket och kände att den var lite glapp. Det kan väl påverka hur jämt motorn går. Testade tändningen på 3e cylindern.. Det var 2 graders skillnad 14grader ca. Med vaccum i var det ingen skillnad hmmm.
är det skit i nippeln på insuget som slangen sitter på?.
Tror inte det är skit i nippeln... det suger lite iallafall. Pillade lite med en ståltråd men det blev ingen skillnad.
River mig i håret.
Användarvisningsbild
av lennarte
mago skrev: Den gick igenom utan anmärkningar! 0.97 i co-halt
Nål och munstycke slits hela tiden, det slits mer sedan blyet försvann i bensinen och blyersättning gör ingen nytta mot det. När nål och munstycke slits så får motorn mer bensin (högre CO på tomgång). Det kompenserar man med att justera munstycke/nål så motorn får mindre bensin (lägre CO). Efter några 1000 mil kommer man till en gräns där munstycket hamnar så högt i förgasaren så det inverkar på körbarheten, motorn får för lite bensin på varv. Normal CO-halt på denna motorhar jag för mig var c:a 2%. Om du tittar in i förgasaren (ta bort luftfiltret) och lyfter upp kolven så ser du både nålen och munstycket. Rätt monterat (nya "grejer") sitter munstycket c:a 2mm nedanför kanten i förgasarhalsen. Efter ett antal 100 min och justeringar av CO halten ligger munstycket ända uppe vid kanten. Då börja körbarhetsproblemen.
Men, din låga CO-halt kan också bero på tjuvluft någonstans.
mago skrev:Testade tändningen på 3e cylindern.. Det var 2 graders skillnad 14grader ca. Med vaccum i var det ingen skillnad hmmm.
Du menar väl 4-de cylindern. 2° är ganska Ok efter många mil och att det inte är någon skillnad på med och utan vakuum kan ha att göra med att du justerat tomgången med gasspjället.

Mvh
Lennart
av mago
Ja. Gasarn ska av en dag framöver. Bytte förgasargummi innan påsken för att se om de gjorde nått för tomgången (gjorde inte det), såg att nålen var sliten då... Gummit var helt men segt, på ett vis? Har tänkt å byta nålen snart. Har hört om en nål med teflonbeläggning så man ska slippa blyersättningen.. Men känns meningslöst med nålbyte och CO justering när inte magnetventilen och tomgången funkar.
av mago
Är vaccum klockan på fördelaren bra? rör sig brytar plattan när du suger i slangen?. Brytar plattan ska eller inte gå tillbaka om du stoppar
Ja den rör på sig när man suger i slangen. Plattan går tillbaka bara när man slutar. Det är bara en vaccumklocka på den här.
Du menar väl 4-de cylindern.
Ja..

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]